دانشسرا مگ
بازاریابی, مهارت های عمومی

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ و چرا برای هر کسب و کاری لازم است؟

نیل پتل دیجیتال مارکتر معروف که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست این­گونه پاسخ می­‌دهد:

«دیجیتال مارکتینگ به هرگونه‌ای از بازاریابی محصولات و خدمات می‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی انجام می شود».

طبق این تعریف، دیجیتال مارکتینگ مفهوم نسبتاً جدیدی نیست، بلکه اولین بازاریابی دیجیتال صورت گرفته در دنیا مربوط می‌­شود به بیش از ۱۰۰ سال پیش. رادیو سال ۱۸۹۶ اختراع شده است. ۱۰ سال زمان برد تا رادیو به محصولی عمومی تبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند و از آن­جا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند. اولین تبلیغات مربوط بود به یک اجرای اُپرا که بعد از پخش آن فوراً بلیط‌­های آن اجرا فروخته شد و این شد روز تولد دیجیتال مارکتینگ.

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ و چرا برای هر کسب و کاری لازم است؟

 

تفاوت بازاریابی شبکه‌ای و دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی شبکه‌ای یا فروش هرمی نوعی شیوه فروش است که در آن شرکت‌ها محصولات خود را بدون واسطه به فروش می‌رسانند. در این روش محصولات یا خدمات مورد نظر به جای اینکه توسط زنجیره‌ای از واسطه‌ها به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، با حذف واسطه، از طریق شبکه‌ای به هم پیوسته از مشتریان توزیع می‌شود. در حالی که دیجیتال مارکتینگ شامل تبلیغ محصولات و خدمات با استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های دیجیتال (تلویزیون،رادیو، موبایل، بیلبورد و…)، سیستم عامل‌ها، شبکه‌های اجتماعی و… (صرف نظر از اتصال به اینترنت) می‌شود.

انواع دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

حال که با دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم می توانیم انواع آن را بهتر بشناسیم.

 

دیجیتال مارکتینگ آفلاین

فعالیت‌های سنتی بازاریابی با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال است و انواع متعددی دارد:

  • بازاریابی محیطی : مانند استفاده از سازه‌های تبلیغاتی همچون بیلبورد، استرابورد و…
  • بازاریابی رادیویی : تبلیغات رادیویی
  • بازاریابی تلویزیونی : تبلیغات تلویزیونی، تله شاپینگ
  • بازاریابی تلفنی : تماس سرد
  • بازاریابی موبایلی : پیامک
  • اینفلوئنسر مارکتینگ : استفاده از تصویر افراد سلیبریتی برای فروش محصول

معایب نوع آفلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

نکته­‌ای منفی درباره بازاریابی آفلاین آن است که به طور کلی خیلی سخت می‌­شود پیامی را سفارشی شده و هدف­‌گیری شده به بخش خاصی از مشتریان رساند. مثلاً شما در تلویزیون پیام تبلیغاتی خود را به هرکسی که پای تلویزیون نشسته می‌­رسانید ولی هرگز نمی‌توانید برای هرکس پیام منحصر به فرد خودش را بفرستید.

مثلاً خیلی جذاب‌تر می‌بود اگر برای کسی که تا به حال شما را نمی‌شناخته پیامی برای جذبش ارسال کنید و برای کسی که قبلاً از شما خرید داشته است پیامی برای تشکر یا تخفیف ویژه بدهید که مجدد از شما خرید کند. بلکه مجبورید به هر دو نفر یک نوع پیام منتقل کنید تازه اگر شانس بیاورید که در زمان پخش تبلیغات شما پای تلویزیون با حواس کامل نشسته باشد. نکته منفی دیگر این نوع تبلیغات سخت بودن سنجش و ارزیابی بازدهی آن است.

مثلاً هنگامی که شما همزمان هم در رادیو و هم در تلویزیون و هم در بیلبوردهای شهر تبلیغ کرده‌­اید نمی­توانید به طور دقیق بدانید چند نفر تبلیغ شما را دیده‌­اند، چند نفر از طریق آن از شما خرید کرده‌­اند، به طور تفکیک شده چند نفر از رادیو و چند نفر از بیلبورد از شما خرید کرده‌اند و … .

پاسخ هیچکدام از این نوع سوالات در بازاریابی آفلاین را نمی‌توان به طور دقیق داد. اما در بازاریابی دیجیتال از نوع آنلاین این ۲ نکته منفی وجود ندارد بلکه بسیار دقیق قابل هدف­‌گیری و قابل سنجش است.

دیجیتال مارکتینگ آنلاین

در نوع آنلاین، ارتباط با مخاطب با استفاده از اینترنت و به کمک انواع ابزارهای دیجیتال صورت می‌گیرد که فرایند جذب، فروش و وفادارسازی مشتری را بسیار آسان‌تر می‌کند. با آنالیز رفتار مشتریان از طریق بررسی جست‌وجوی آنها در اینترنت، می‌توان علاوه بر درک نیاز آنها، با تمرکز روی نیازهای اصلی ایشان به بهترین شکل برطرف کردن آنها را ممکن کرد.

انوع آنلاین دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

در این نوع از بازاریابی، شما با استفاده از اینترنت و شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید و هرکدام از کمپین‌های شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی می­‌توانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی می‌کنید. آزمون A/B تا بسنجید کدام کمپین موفق‌تر بوده تا دیگری را متوقف کنید که این امر باعث می­شود هزینه‌­ها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ انلاین در سال 2020

از مهم ترین گام های شتاخت هر روش ، آشنایی با ابزار های مورد نیاز آن است. در دیجیتال مارکتینگ هم ابزار هایی هستند که به ما در رسیدن با اهدافمان کمک می کنید. در این بخش می خواهیم با بهترین این ابزار ها آشنا شویم.

canva

بازاریابی بصری از حوزه بسیار مهم از بازاریابی به‌خصوص در سال ۲۰۱۸ تبدیل شده است. در این زمینه مصرف‌کنندگانی هستند که 80 درصد توجه آن‌ها جلب تصاویر و ۲۰ درصد توجهشان جلب مطالب خواندنی می‌شود.

کانوا به کاربران این امکان را می‌دهد که از فیلترهای شخصی‌ساز برای عکس‌های پروفایلشان استفاده کنند، متون را دستکاری کنند، از ابتدا تصاویری را ایجاد کنند و یا از چند عکس، طرح و تصاویر پیش‌ زمینه با هم استفاده کنند و همچنین ابعاد تصویری متفاوتی را در تصاویر رسانه‌های اجتماعی ارائه می‌دهد که به‌ راحتی با تکنولوژی درگ اند دراپ قابل انجام می‌باشد.

 

OptinMonster

یک ابزار دیجیتال مارکتینگ سودمند دیگر در بازاریابی دیجیتال OptinMonster است که یک لیست از مشترکین ایمیلی می‌سازد و توسط بسیاری از بلاگرهای وردپرس و دارندگان وب‌سایت استفاده می‌شود تا لیستی از مشترکین آن‌ها بسازد. با بسیاری از تمپلیت‌های آن ابزار جالب به شما این امکان را می‌دهد که از یک رابط به سادگی استفاده کنید و قالب‌های تبدیلی را برای ایمیل استفاده کنید.

 

ThriveCart

این ابزار یک ابزار بیش فروش است که دارای یک قیف‌ساز، و قابلیت عملکردی تست A/B می‌باشد. ThriveCart یک پلت‌فرم کارت خرید جالب است که می‌تواند با اینفیوژن سافت برای جمع‌آوری پرداخت‌ها در سایت‌تان ادغام شود.

 

AgoraPulse

با AgoraPulse شما می‌توانید تمام حساب‌های اصلی رسانه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنید: فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و لینکدین. AgoraPulse به شما این امکان را می‌دهد که برای پست‌های خود برنامه‌ ریزی کنید و میزان فعالیت رسانه اجتماعی خود را بسنجید و فالورهایتان را با کوئیزها و مسابقاتش سرگرم کنید.

 

Traackr

یک پلت‌فرم بازاریابی تاثیرگذار است که به شما این امکان را می‌دهد تاثیرگذارانی را ساخته و از پروفایل‌های رسانه‌اجتماعی، ارتباطات و تمایلات آن‌ها ارزیابی انجام دهید. بازاریابی تاثیرگذار، یک استراتژی رو به رشد در بازاریابی است که توسط بسیاری از شرکت‌ها به‌منظور آگاه‌سازی و جلب توجه برای برند، کالاها و خدماتشان مورد استفاده قرار می‌گیرد و این سرنخ‌ها را تبدیل به نرخ تبدیل می‌کند.
یک پلت‌فرم خوب برای بازاریابی تاثیرگذار می‌باشد که به شما این امکان را می‌دهد تمام روابط خود با تاثیرگذاران را مدیریت کرده و از مزیت آن‌ها برای برندتان آگاه شده و معیارها و شاخص‌های کلیدی عملکرد را برای یک تاثیرگذار سنجیده و بتوانید نرخ پول بدست آمده نسبت به پول سرمایه‌گذاری شده خود را بدست آورید.

Google Keyword Planner

این یک ابزار جستجوی رایگان کلمه کلیدی می‌باشد که به شما امکان جست و یافتن گستره وسیعی از کلمات کلیدی و ایده‌های کلمات کلیدی را می‌دهد، و اجازه می‌دهد عملکرد کلمات کلیدی را مشاهده کنید.

تمام جستجوهای کلمات کلیدی می‌توانند برای بهینه‌سازی موتور جستجو برای وب‌سایت‌ها و کمپین تبلیغات در گوگل ادوردز شما مورد استفاده قرار گیرد.

 

SEMrush

نتایج و گزارشات گوگل آنالتیکز کمی گیج کننده است به‌گونه‌ای که افراد در نهایت اطلاعات زیادی را از دست می‌دهند. SEMrush یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است، که فرصت خوبی را برای تحلیل نتایج جستجوی پولی و طبیعی گوگل در اختیار بازاریابان قرار می‌دهد تا به شما اجازه دهد سایت خود را ارزیابی کنید و تحلیل رقابتی را اجرا کنید.

یک ابزار جمع‌آوری محتواست که به شما امکان جمع‌آوری و خواندن محتوا از بلاگ‌های مورد علاقه یا سایت‌های خبری‌تان، عضویت در هر فید RSS و از همه مهم‌تر جمع‌آوری محتوا برای اشتراک‌گذاری در رسانه اجتماعی را می‌دهد، که شما می‌توانید آن را مستقیما از رابط کاربری Feedly به اشتراک بگذارید یا ذخیره کنید.

 

Hotjar

به شما امکان تحلیل آنالیز و درک رفتار بازدیدکنندگان سایتتان را با معیارهای جالبی می‌دهد که از ضبط بازدید از وب‌سایتتان، نقشه‌های حرارتی، نقشه‌های اسکرولی، و نقشه‌های کلیکی بدست می‌آیند. همچنین این ابزار به شما امکان دسترسی به نظرسنجی‌ها و بازخوردها را می‌دهد تا بازخوردی که می‌تواند به شما در درک بهتر بازدیدکنندگان وب‌سایتتان کمک کند را جمع‌آوری کنید.

Google Analytics

از ابزارهای معروف تحلیل در دنیا می‌باشد که هر بازاریابی دیجیتال باید آن را بشناسد. پلت‌فرم‌های آنلاین امکان دستیابی به گزارشات متفاوتی را می‌دهد که شامل اطلاعاتی از کاربر، اصالت آن‌ها، اینکه کدام مجراهای بازاریابی در وب‌سایتتان از نظر سرنخ، تبدیل، دانلود، و فروش موثرترند.

ConvertKit

به‌عنوان یک ابزار ساده برای استفاده از اتومات‌سازی بازاریابی ایمیلی می‌تواند به بلاگرها و کسب‌وکارها کمک کند تا مخاطبین آنلاین خودشان را افزایش دهند و فرم‌های ثبت‌نام و صفحات فرود با الگوهایی بسیار زیبا به‌وجود آورند. ConvertKit همچنین به شما امکان دستیابی به سرنخ و ارسال ایمیل‌های تبدیل به آن‌ها را می‌دهد که باعث می‌شود این سرنخ‌ها تبدیل به مشتری شوند.

 

ریتارگتینگ

ریتارگتینگ به شما امکان می‌دهد، افرادی را که به طور مستقیم به سایت شما مراجع کرده‌اند ولی اقدام یا خریدی نکرده‌اند، دوباره به سایت خود بازگردانید. تحقیقات نشان داده است تنها یک درصد از افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، در اولین ورود به مشتری شما تبدیل می‌شوند. به کمک ریتارگتینگ می‌توانید ۹۹ درصد باقی را به سایت خود برگردانید.

Mailchimp

یکی از قدرتمندترین و سخاوتمندانه‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ جهان است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ایمیل توسط کاربرانش ارسال شده است. با استفاده از Mailchimp شما می‌توانید ۱۲۰۰۰ ایمیل به ۲۰۰۰ نفر در هر ماه به صورت رایگان ارسال کنید.

همچنین این ابزار با قابلیت تقسیم‌بندی مخاطبان، اتوماسیون قوی، آمار و گزارش‌هایی که از دیده شدن و کلیک بر روی ایمیل موردنظر می‌دهد، به شما کمک می کند کمپین خود را تحلیل کنید و محتوای بهینه و جذاب‌تری برای ایمیل خود خلق کنید.

می‌توانید از سرویس‌های ایرانی خوبی همانند میل‌چی، میل‌تاز، نامه‌رسان چابک و … و همچنین از ابزارهای قدرتمند خارجی دیگری همانند Mailerlite¡ Emma¡ Marketo¡ GetReponse و … برای اجرای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود استفاده کنید.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن

ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند، تمام شبکه‌های اجتماعی خود را همزمان در یک داشبورد مدیریت کنید. همان‌طور که می‌دانید، امروزه کاربران بسیاری از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛

در نتیجه حضور فعال و موثر در این شبکه‌ها برای کسب‌وکار شما می‌تواند بسیار سودمند باشد و باعث افزایش تعامل برندتان با کاربران شود. پلتفرم‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی به شما این امکان را می‌دهد که زمان انتشار محتوای خود را تعیین کنید. همچنین با دادن گزارش‌‌ها و آمارهای مختلف به آنالیز بازخورد کاربران شبکه‌های اجتماعی کمک بسیار می‌کند و امکان مدیریت بهینه کامنت‌‌ها را نیز به شما می‌دهد.

ابزارهای کاربردی ایرانی زیادی وجود دارد که به شما در مدیریت بهینه شبکه‌های اجتماعی‌تان یاری می‌رساند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از :

  • نوین‌هاب
  • کاوان
  • سوشیالو
  • و …

ارسال پوش نوتیفیکیشن

پوش‌ نوتیفیکیشن پیامی شبیه به پیام کوتاه است که می‌تواند شامل عکس، تیتر و متن کوتاهی باشد که به کاربران شما ارسال می‌شود و آنها را به وب‌سایت یا اپلیکیشن‌تان باز می‌گرداند.

روزانه میلیون‌ها پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی برای کاربران مختلف در سراسر دنیا ارسال می‌شود. می‌توانید از بسترهای مختلف ارسال پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و تعامل خود را با کاربران افزایش دهید. با کمک پلتفرم‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن همانند نجوا می‌توانید نرخ بازگشت کاربران به سایت، میزان فروش و ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید و با ارسال نوتیف به میلیون‌ها کاربر، حضورتان را به آن‌ها یادآوری کنید.

وجه تمایز پوش نوتیفیکیشن با پیامک‌های تبلیغاتی چیست؟

با اینکه هم پیام‌های متنی و هم اعلان‌های اپلیکیشن‌ها بر روی صفحه موبایل ظاهر می‌شوند تفاوت مهمشان میزان کاراکتر در آن‌هاست. پوش نوتیفیکیشن‌ها را باید با محدودیت کاراکتر ارسال کنید تا تمام آن بر روی صفحه اول گوشی کاربران دیده شود. اگر غیر از این باشد بر روی دیده شدن و نرخ کلیک تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وقتی پوش نوتیفیکیشن را باز می‌کنید به صفحه اپلیکیشنی هدایت می‌شوید که آن را برای شما ارسال کرده است. این اعلان‌ها برای کاربرانی که آن را دریافت می‌کنند رایگان هستند در حالی‌که پیام‌های تبلیغاتی در قالب SMS ممکن است برایتان هزینه داشته باشد. نکته مهم دیگر در زمینه پوش نوتیفیکیشن، انتخابی بودن آن است. معمولا کسانی که SMSهای تبلیغاتی می‌فرستند جامعه هدف خود را به صورت تصادفی انتخاب می‌کنند اما پوش نوتیفیکیشن برای کسانی ارسال می‌شود که با اپلیکیشن و یا وب‌سایت خاصی تعامل داشته و خود، دریافت اعلان‌ها را انتخاب نموده‌اند.

در بحث بازاریابی دیجیتال این نکته می‌تواند بسیار ارزشمند و مفید باشد. تفاوت دیگر پوش نوتیفیکشن امکانات بیشتر آن در زمان نمایش پیام است.

به‌طور مثال یک پیام می‌تواند همراه با یک عکس کوچک یا متوسط باشد و یا تیتر و متن اختصاصی خود را داشته باشد؛ در‌حالی‌که در پیام کوتاه یا ایمیل، نوتیفیکیشن تنها شامل متن است. هزینه‌ی ارسال پوش نوتیفیکیشن به‌مراتب پایین‌تر از ارسال ایمیل یا ارسال پیام کوتاه است؛ در‌حالی‌که میزان open rate یا نرخ باز شدن پیام بسیار بالاتر است. اگر بخواهید پیام خود را به کاربران عضو سرویس خود ارسال کنید، این هزینه نزدیک به صفر است.

انواع پوش نوتیفیکیشن‌ها

پوش نوتیفیکیشن مربوط به وب

با پوش نوتیفیکیشن‌های تحت وب ، می توانید اعلانها را از طریق تلفن همراه و همچنین دسکتاپ ارسال کنید حتی زمانی که کاربران در وب سایت شما نیستند.

از آنجایی که نیاز به نصب هیچ نرم افزار یا برنامه خاصی نیست، کاربران برای دریافت اعلان ها کافی است رضایت خود را تنها با یک کلیک اعلام کنند. پوش نوتیفیکیشن‌های تحت وب میتوانند، اعلانها یا تبلیغات مورد نشر شما را بدون نیاز به ساخت برنامه برای کاربران ارسال کرد زیرا آنها مستقیماً به مرورگرهایشان ارسال می شوند.

این اعلان ها عمدتا توسط بازاریابان برای افزایش تعامل با وب سایت و تشویق بازدیدکنندگان برای بازگشت به وب سایت خود استفاده می شوند و در نتیجه نرخ تبدیل ها افزایش می یابد. ساختن پوش نوتیفیکیشن‌های تحت وب تقریباً آسان است و این کار حتی توسط افرادی که سابقه فنی کمی دارند یا فاقد سابقه فنی هستند، انجام می شود. این همان چیزی است که پوش نوتیفیکیشن‌های وب را به یک ابزار مفید برای بازاریابان تبدیل می کند.

پوش نوتیفیکیشن مربوط به دسکتاپ

برخلاف پوش نوتیفیکیشن‌های تحت وب، پوش نوتیفیکیشن‌های دسکتاپ فقط در دسکتاپ کاربران شما نشان داده می شوند. این اعلان ها عمدتا توسط محصولی که روی دسکتاپ خود نصب کرده اید، با هدف جلب مشارکت مشتری هدایت می شوند.

ساخت پوش نوتیفیکیشن‌های دسکتاپ در مقایسه با پوش نوتیفیکیشن‌های تحت وب نسبتاً دشوار است و به کمک توسعه دهنده نیاز دارد.

پوش نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن موبایل

مشابه پوش نوتیفیکیشن‌های دسکتاپ که توسط ابزاری که نصب کرده اید فعال می شوند، پوش نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن موبایل نیز توسط برنامه های موجود یا دانلود شده در دستگاه شما فعال می شوند.

هنگامی که کاربر برنامه را باز می کند ، شناسه های منحصر به فرد برای برنامه و دستگاه با سرویس اطلاع رسانی سیستم عامل ثبت می شوند. این شناسه ها همچنین با ناشران برنامه به اشتراک گذاشته می شوند، سپس آنها با هدف افزایش تعامل مشتری، به صورت دستی این پیام ها را تهیه و ارسال می کنند. در حالی که سیستم عامل Android دارای تنظیمات پیش فرض کاربران برای انتخاب و انصراف دستی است،سیستم عامل iOS اجازه نمی دهد برنامه ها، اعلان ها را برای کاربران ارسال کنند تا زمانی که آنها موافقت کنند که پیام ها را دریافت کنند.

پوش نوتیفیکیشن‌های برنامه های تلفن همراه مانند پوش نوتیفیکیشن‌های دسکتاپ، در مقایسه با پوش نوتیفیکیشن‌های تحت وب، ایجاد کردن آنها بسیار دشوار است و برای ساخت آنها به کمک توسعه دهنده احتیاج خواهد بود.

اشتباهات رایج هنگام استفاده از پوش نوتیفیکیشن‌ها

  1. فرستادن بیش از حد پوش نوتیفیکیشن‌ها
  2. خودکار کردن پوش نوتیفیکیشن‌ها
  3. بررسی و دنبال نکردن معیارهای صحیح

چت آنلاین

امروزه بلافاصله پس از ورود به بسیاری از سایت‌ها، چت‌باکس آنلاین کوچکی پایین صفحه سمت راست باز می‌شود و حسِ خوبِ پشتیبانی و همراهی همیشگی را به مخاطب القا می‌کند. ابزار گفتگو و پشتیبانی آنلاین، به شما کمک می‌کند به سادگی با مخاطبان سایت خود ارتباط بر قرار کنید و رفتار آنان را تحلیل کنید. باعث خوشحالی است که سایت‌های ایرانی بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد و به کسب‌وکارها یاری می‌رساند. در زیر به معرفی برخی از چت آنلاین‌ها می‌پردازیم : رای‌چت دینگ‌چت ریتین چتیاتو دیالوگ و …

کوتاه‌ کننده‌ی لینک

با گسترش استفاده افراد از شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از مواقع لازم است آدرسی از سایت خود را در شبکه‌های اجتماعی مختلف قرار دهید و دسترسی کاربران را به صفحه موردنظر افزایش دهید. بسیاری از لینک‌ها، تعداد کاراکتر زیادی دارند که باعث می‌شود از نظر ظاهری جذابیت خود را برای کاربر از دست بدهد و فضای زیادی را نیز اشغال کند.

با کمک کوتاه‌کننده‌های لینک می‌توانید آدرس لینک موردنظر را کوتاه و زیبا کنید و در بسیاری از بسترهای موجود همانند شبکه‌های اجتماعی، پیامک و … لینک خود را به دست مخاطب برسانید. کوتاه‌کننده‌های داخلی و خارجی بسیاری وجود دارد که می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید :

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

اگر برایتان سوال است که بازاریابی دیجیتال چرا اهمیت دارد، به نکات زیر توجه کنید:

  • در حال حاضر استراتژی بازاریابی کاملا به بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.
  • باعث افزایش فروش و در نهایت افزایش درآمد می‌شود.
  • به شما در محبوب شدن برندتان کمک می‌کند.
  • به ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و بهبود چشم‌اندازهای کسب‌و‌کار کمک می‌کند.
  • نرخ بازگشت سرمایه بهتری را به وجود می‌آورد.
  • دارای فرصت‌های شغلی گسترده و پویا است.
  • به دیده شدن شما در SERP موتور جستجو کمک می‌کند.

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

بازاریابان دیجیتال کسانی هستند که با توجه به هدف و بودجه شرکت برای افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان از همه کانال­‌های بازاریابی دیجیتال که در بالا ذکر شد استفاده می‌­کنند.

بازاریابان دیجیتال روی شاخص­‌های کلیدی عملکرد ( KPI) خاصی متمرکز هستند و با توجه به آنها و سنجش دقیق‌­شان، بازدهی هریک از کمپین‌­های مختلف خود در کانال‌­های مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند و با این نتایج بهترین آن­ها را اجرا می‌­کنند.

در یک استارتاپ یا کسب‌وکاری کوچک ممکن است یک دیجیتال مارکتر همه مسئولیت‌­های بازاریابی دیجیتال را برعهده بگیرد اما در سازمان‌­های بزرگتر به مرور برای هریک از کانال‌­ها و تاکتیک‌­های بازاریابی دیجیتال متخصصینی خاص به وجود می‌­آید. به عنوان مثال، نقش­ه‌ای زیر در سازمان­‌های بزرگتر رایج است:

آیا برای دیجیتال مارکتینگ به بودجه زیادی نیاز هست؟

به استراتژی بازاریابی دیجیتال شما بستگی دارد. برای دسته اول که بازاریابی دیجیتال نوع آفلاین بود هزینه‌­های شما ممکن است بسیار بالا باشد. از قیمت­های سرسام­‌آور تبلیغات تلویزیونی نمی­‌توان چشم­‌پوشی کرد. اما در روش‌­های بازاریابی آنلاین روش­‌های بسیارکم هزینه­‌تری موجود است.

اگر بخواهید از کانا‌‌ل‌­های سئو یا شبکه‌­های اجتماعی یا بازاریابی محتوایی استفاده م‌ی­کنید باید این خبر خوب را به شما بدهم که نسبت به بازخوردی که می­گیرید به شدت هزینه کم و قابل چشم­‌پوشی تقبل می­‌کنید. اگر هم بخواهید از کانال‌­های تبلیغات کلیکی یا تبلیغات همسان استفاده کنید می ­توانید با بازدهی خیلی خوبی با دریافت آمار دقیق از نتایج کمپین خود، هزینه خود را مدیریت کنید و بسته به نتیجه‌­ای که می‌­خواهید بگیرید یا تعداد کلیکی که نیاز دارید، خودتان هزینه دلخواه خود را وارد می‌کنید.

در پلتفرم یکتانت شما می­‌توانید حتی با قیمت ۵۰ تومان به ازای هر کلیک یا حتی روزانه ۱۰۰۰۰ تومان کمپین خود را طراحی و اجرا کنید که این هزینه نسبت به کانال­‌های آفلاین بسیار پربازده‌­تر و کم‌­هزینه‌­تر است.

مطالب مرتبط

آشنایی با تیم سازی

daka
2 سال قبل

گیمیفیکیشن چیست؟

daka
2 سال قبل

بازاریابی شبکه ای یا مارکتینگ چیست؟

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل