دانشسرا مگ
هوش مصنوعی و دیتا ساینس

آشنایی با اینترنت اشیاء و کاربرد های آن

whats iot

اینترنت اشیاء واژه ای نسبتا آشنا که چند وقتی است وارد حوزه ی تکنولوژی و زندگی ما شده است، شاید به درستی با معنا و مفهومآن آشنا نباشیم، اما باید بدانیم در آینده ای نه چندان دور این فناوری به شکل بسیار گسترده ای در زندگی ما نقش خواهد داشت.

نحوه ی شکل گیری و تاریخچه ی اینترنت اشیاء

کلمه ی اینترنت اشیاء واژه ی چندان قدیمی نیست، این مفهوم برای نخستین بار در سال 1999 میلادی استفاده شد و در آن جهانی را متصور می شدند که تمام افراد و همچنین اشیای بی جان از طریق شبکه و ابزارهای دیجیتال به هم متصل شده وبتوانند به برقراری ارتباط با یکدیگر بپردازند.

 

اینترنت اشیاء چیست ؟

اینترنت اشیاء ( Internet of Things ) که به اختصار به آن IoT نیز گفته می شود، مبحثی پیرامون گسترش قدرت اینترنت به مواردی فراتر از کامپیوترها و گوشی های هوشمند و در واقع، به طیف وسیعی از چیزها (اشیا)، فرایندها و محیط است. اینترنت اشیا به طور کلی به فناوری اطلاق می شود که در آن تمام اشیا و وسایل اطراف ما به شبکه ی اینترنت و یا اینترانت (شبکه ی محلی) متصل شده اند و میتوانند از طریق آن برای هم داده ارسال کرده و با هم در ارتباط باشند، در ضمن به راحتی و از طریق اپلیکیشن های خاصی توسط انسان ها قابل کنترل هستند.

 

«جهانی که در آن هر چیزی از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوتر ها اجازه می دهند آنها را هدایت، سازمان دهی و مدیریت کنند.» –كوین اشتون

 

مثالی از اینترنت اشیاء

باید گفت که تقریبا هر شی فیزیکی، در صورتی که امکان اتصال آن به اینترنت وجود داشته باشد تا بتواند بدون نیاز به دخالت انسان به تبادل اطلاعات در شبکه بپردازد و یا بتوان آن را از طریق اینترنت کنترل کرد، قابلیت مبدل شدن به یک دستگاه اینترنت اشیا را دارد. یک لامپ رشت های که به وسیله یک گوشی هوشمند قابل روشن و خاموش شدن باشد، یک دستگاه اینترنت اشیا است.

 

انقلاب اینترنتی

مرحله ی بعدی انقلاب تکنولوژیکی به طور منطقی اتصال اشیا به شبکه ارتباطات است که با تعبیه کردن فرستنده یا گیرنده سیار در اقلام و اشیا معمولی شکل های جدیدی از ارتباط میان اشیا و با افراد و حتی مابین خود اشیا هم فراهم می شود اینترنت اشیا به طریقی یک مسیر هدایتی به سمت جهان هوشمند با محاسبات فراگیر و شبکه های سیار است هدف آن آسان کردن وظیفه های مختلف برای کاربران است و فراهم کردن وظایف دیگر مثل نظارت آسان بر اتفاقات مختلفی که در اطراف ما در حال رخ دادن است.

 

اینترنت اشیا صنعتی  یا IIoT چیست؟

کاربرد این فناوری در زمینه‌های صنعتی و استفاده از آن به عنوان یک شبکه صنعتی هوشمند می‌باشد. این کاربرد، سنسورها و دستگاه هایی رو شامل میشه که از طریق تکنولوژی های ابری پیاده سازی و کنترل میشن. با استفاده از “چیزنت صنعتی” (اینترنت اشیاء صنعتی)  در واحدهای صنعتی می‌توان کلیه اشیا در آن واحد را به یکدیگر متصل کرد و یک شبکه یکپارچه برای انجام کلیه امور تبادل اطلاعات، انجام امور کنترلی و مانیتورینگ به وجود آورد.

این فناوری در زمره ۴ فناوری بزرگ اصلی قرار می‌گیرد که آینده اتوماسیون صنعتی را در به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد

پیشرفت این فناوری تا آنجایی خواهد بود که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال ۲۰۲۰ و با ورود شرکت‌های بزرگ و فعال اتوماسیون صنعتی به این زمینه، ارزش بازار این فناوری به بیش از ۳۱۹ میلیارد دلار می‌رسد، که رقم قابل توجهی است و ارزش سرمایه‌گذاری را دارد

 

اینترنت اشیاء و بیگ دیتا دو روح در یك قالب

بیگ دیتا اصطلاحی است که برای مجموعه ای از داده های حجیم، متنوّع، با ساختاری پیچیده و دشواری هایی جهت ذخیره سازی، تحلیل و تصویرسازی و همچنین نیازمند پردازش های سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی دیگر تجزیه و تحلیل بر روی داده های حجیم به منظور آشکارسازی الگوهای مخفی و راز همبستگی میان آن ها را بیگ دیتا می نامند.

میلیون ها دستگاه متصل به اینترنت،از تجهیزات پوشیدنی گرفته تا تجهیزات موجود در کارخانه ها،حجم انبوهی داده تولید می کنند.

جمع آوری و پردازش این حجم غول آسای داده منجر به ایجاد بینش جدید نسبت به آنچه پیرامون ما میگذرد می شود.

به کارگیری اینترنت اشیا و رویکرد تحلیل داده موجب م یشود تا به تدریج با انواع و اقسام بازخوردها از جانب دستگاه ها و اشیا مواجه شویم.

مثلا داشبوردهایی که نتایج پردازش داده های جمع آوری شده توسط اینترنت اشیا را نشان می دهند،با نشان دادن میزان بازدهی ماشین آلات در بهینه سازی بازده آن ها به ما کمک می کنند.

مثال دیگر از نتایج به کارگیری رویکرد تحلیل داده و اینترنت اشیا دریافت اخطار پیش از خرابی دستگاه،وپیش بینی زمان از کار افتادن خط تولید است که موجب می شود تا عملیات نگهداری و تعمیرات به شکل کاراتر وانجام گرفته و ازاین طریق هزینه های تولید کاهش یابد.

 

کاربرد های اینترنت اشیاء

 

خدمات بهداشتی

تجربه بیمار در محل:

برای کاهش زمان انتظار، بار فعلی اتاق‌های اورژانس یا اتاق‌های عمل عمومی را نشان می دهد. این به افزایش درآمد و بهبود تجربه بیمار کمک می کند.

نظارت بر بیمار / مدیریت بیماری مزمن:

سلامت و فعالیت را برای مدیریت بیماری مزمن و تندرستی (ردیاب‌های تناسب اندام، سایر پوشیدنی‌های مصرف‌کننده) نظارت کنید. همچنین به عنوان سلامت از راه دور، Real-Time Health Systems (RTHS) یا “IoMT” – اینترنت اشیاء پزشکی شناخته می شود. همه برای کاهش نرخ بستری مجدد و بهبود نتایج سلامت. این به افزایش درآمد، کاهش هزینه، کاهش ریسک تجاری و بهبود تجربه بیمار کمک می کند.

زندگی مستقل:

سالمندان مبتلا به بیماری هایی مانند زوال عقل را قادر می سازد از طریق مدیریت دارو، حسگرهای تخت، و GPS یا ردیاب های حرکتی به تنهایی زندگی کنند تا میزان بستری مجدد کاهش یابد و نتایج سلامت بهبود یابد. برای نیازهای ارتباطی ساده، تبلت‌های مدرن با کاربرد آسان را در اختیار آنها قرار دهید. این به افزایش درآمد، کاهش هزینه، کاهش ریسک تجاری و بهبود تجربه بیمار کمک می کند.

مدیریت دارو:

کنترل مقدار داروهای مصرفی برای کاهش میزان بستری مجدد و بهبود نتایج سلامت. این به افزایش درآمد، کاهش هزینه، کاهش ریسک تجاری و بهبود تجربه بیمار کمک می کند.

نظارت از راه دور سخت افزار پزشکی:

اطمینان از عملکرد مناسب تجهیزات پزشکی برای پیش بینی تعمیر و نگهداری قبل از تعمیر یا تعویض پرهزینه و افزایش استفاده از ماشین. این به کاهش هزینه کمک می کند.

عملیات کارکنان:

برای بهبود کارایی کارکنان، کارکنان بیمارستان (پزشکان، پرستاران، مدیریت، نظافت) را به دستگاه های متصل (مانند تبلت) مجهز کنید. این به کاهش هزینه و بهبود تجربه کارکنان کمک می کند.

جراحی از راه دور:

برای افزایش دسترسی به خدمات جراحی، یک بیمار را حتی اگر از نظر فیزیکی در یک مکان با پزشک قرار ندارند، انجام دهید. این به کاهش هزینه و افزایش درآمد کمک می کند.

 

خدمات عمومی و تولید انرژی

نظارت بر آب:

نظارت بر سطوح آب، فشار، گل آلودی ، PH، شوری، ORP، جریان و غیره برای جلوگیری از سرریز، پیگیری تامین آب آشامیدنی و نظارت بر شبکه فاضلاب و عملیات تصفیه. این به کاهش هزینه و کاهش ریسک تجاری کمک می کند.

نظارت بر ذخیره سازی (مخازن) :

مخازن ذخیره نفت و گاز را برای بهبود کارایی و اثربخشی هزینه نسبت به بررسی های دستی کنترل کنید. این به کاهش هزینه کمک می کند.

کنترل انرژی خورشیدی/باد:

کنترل موقعیت پانل ها و توربین ها برای بهینه سازی مکان، برای تولید حداکثر توان. این به افزایش درآمد کمک می کند.

پاسخ به تقاضای مسکونی:

برای جلوگیری از خرابی شبکه و بهینه سازی استفاده از شبکه بر تقاضا نظارت کنید. این به کاهش هزینه، افزایش درآمد و کاهش ریسک تجاری کمک می کند.

کنتورهای متصل:

نظارت و بهینه سازی زیرساخت در زمان واقعی برای شناسایی نشت و خرابی، خودکار کردن صورتحساب، و فعال و غیرفعال کردن خدمات از راه دور. این به کاهش هزینه، افزایش درآمد، کاهش ریسک تجاری و بهبود تجربه مشتری کمک می کند.

نظارت بر تیرهای برق:

کج شدن عمده در نتیجه باد شدید، حوادث ترافیکی، حرکات زمین و غیره را کنترل کنید تا بتوانید تعمیر و نگهداری پیشگیرانه را انجام دهید. این به کاهش هزینه و کاهش ریسک تجاری کمک می کند.

 

حمل و نقل و لجستیک

مدیریت ناوگان:

با داشبوردهای سفارشی، اطلاعات ناوگان را در زمان واقعی دریافت کنید (مثلاً موقعیت مکانی یا وضعیت قطعات مهم وسایل نقلیه مانند فشار باد لاستیک یا سطح مایع خنک کننده). نظارت بر بارهای کامیون رفتار و عملکرد راننده را کنترل کنید. این به شما امکان می دهد در لحظه ، تصمیمات تجاری بگیرید و به کارایی عملیاتی دست یابید. هزینه تعمیر و نگهداری کمتر، مصرف سوخت کمتر، انطباق با مقررات را بهبود می بخشد و سرعت پاسخگویی به حوادث را افزایش می دهد.

میکروموبیلیتی:

ناوگانی از اسکوترها یا دوچرخه های الکترونیکی مستقر در شهرها یا دانشگاه ها را برای وضعیت باتری، موقعیت مکانی یا دستکاری کنترل کنید تا تحرک بهتری را برای انتخاب کنندگان خود ارائه دهید. این به کاهش هزینه، افزایش درآمد، کاهش ریسک کسب و کار و بهبود تجربه تشکیل دهنده شما کمک می کند.

مدیریت هوشمند موجودی و انبار:

اطلاعات در زمان واقعی را در سراسر انبار، توزیع و مرکز تولید دریافت کنید. فضا را بهینه کنید و بسته ها را در بهینه ترین مکان قرار دهید. بهینه سازی سطوح انبارداری و در نتیجه مدیریت فضای ذخیره سازی کوچک. کاهش هزینه موجودی و بهبود نگهداری پیش بینی شده. مدیریت خطاها را با موجودی کاهش دهید.

مدیریت زنجیره تامین و ردیابی دارایی:

محصولات و محموله ها را ردیابی و احراز هویت کنید و شرایط ذخیره سازی محصولات را نظارت کنید. سرقت یا تاخیر در حمل و نقل را شناسایی کنید و مدیریت تدارکات و کیفیت خود را بهینه کنید. این به کاهش هزینه و بهبود کارایی کلی عملیاتی شما کمک می کند.

تعمیر و نگهداری پیش بینی شده:

وضعیت تجهیزات انبار را برای پیش بینی تعمیر و نگهداری قبل از تعمیر یا جایگزینی پرهزینه کنترل کنید. این به کاهش هزینه کمک می کند.

 

املاک و خانه

نظارت بر کیفیت هوا:

کیفیت هوا را در اتاق های مختلف برای بهبود ایمنی مستاجر کنترل کنید. این به کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود تجربه مستاجر کمک می کند.

تعمیر و نگهداری:

نظارت بر وضعیت دارایی های ساختمان (روشنایی، انرژی، آسانسور، درها، …) برای پیش بینی تعمیر و نگهداری قبل از تعمیر یا تعویض پرهزینه. این به کاهش هزینه کمک می کند.

کنترل از راه دور روشنایی:

به مستاجرین و کارکنان ساختمان اجازه کنترل از راه دور روشنایی برای افزایش بهره وری انرژی، افزایش بهره وری عملیاتی، بهبود تجربه و بهره وری مستاجر را بدهید. این به کاهش هزینه نیز کمک می کند.

کنترل دما از راه دور:

نظارت، مدیریت و کنترل گرما، تهویه و تهویه مطبوع برای افزایش بهره وری انرژی و بهبود تجربه مستاجر.

خانه هوشمند:

برای بهبود سبک زندگی، افزایش امنیت، کاهش مصرف انرژی، دستگاه‌های موجود در خانه را به هم متصل کنید. این به کاهش هزینه و بهبود تجربه زندگی کمک می کند.

 

دولت / بخش دولتی

مدیریت راه و ترافیک:

داده‌ها را از خوراک دوربین‌های مداربسته دریافت کنید و داده‌های مربوط به خودرو را به مراکز کنترل ترافیک شهری منتقل کنید، تا سیستم‌های ترافیکی سازمان‌یافته‌تری داشته باشید که منجر به جریان روان‌تر ترافیک و گیرکردن خودروها، اتوبوس‌ها و کامیون‌های بی‌کار کمتر در ترافیک می‌شود. دستیابی به زمان اجرا کوتاه تر، استفاده کارآمدتر از منابع طبیعی (به عنوان مثال، گاز)، و آلودگی کمتر.

 نظارت بر فضای عمومی:

نظارت بر فضاهای عمومی، از جمله گشت نظامی و مرزی و همچنین عملیات واکنش اضطراری از طریق دوربین های امنیتی متصل، و تفسیر داده ها از طریق راه حل های هوش مصنوعی مدرن، عمدتا برای افزایش ایمنی عمومی.

پیشگیری از فاجعه:

نظارت بر دما، سطح آب یا فعالیت‌های لرزه‌ای برای مبارزه با آتش‌سوزی جنگل‌ها و حفاظت از زمین، حفاظت از نیروگاه‌ها، نجات جان / نجات مردم و برنامه‌ریزی برای آینده.

حمل و نقل عمومی:

نظارت بر موقعیت خودرو، وضعیت موتور و تراکم ترافیک. اجرای نظارت امنیتی در زمان واقعی؛ ارائه Wi-Fi به مسافران؛ نصب خودکار بلیط مسافر و علائم دیجیتال در اتوبوس‌ها، قطارها و ایستگاه‌ها – همگی برای بهبود کارایی مسیریابی یا ارسال، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و بهبود تجربه شهروندان و در عین حال افزایش درآمد.

نظارت و کنترل زیرساخت:

نظارت و کنترل زیرساخت‌ها، مانند راه‌آهن، جاده‌ها، پل‌ها، تأسیسات فرودگاهی، اتوبوس‌ها، قطارها، تأسیسات انرژی، چراغ‌های راهنمایی، چراغ‌ها، سطل‌های زباله. هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد، تجربه شهروندان را بهبود می بخشد.

مدیریت پارکینگ:

فضای پارکینگ موجود و ورودی/خروجی پارکینگ ها یا گاراژها را برای مدیریت تقاضا و بهینه سازی استفاده از فضا نظارت کنید. راهنمایی پارکینگ شخصی و راهی برای رزرو مکان ارائه دهید. قیمت های پویا پارکینگ را فعال کنید و تخلفات بیش از حد اقامت را شناسایی کنید. این به افزایش درآمدهای شهر و بهبود تجربه شهروندان کمک می کند.

 

خرده فروشی

تسویه حساب خودکار:

کارکنان آجر و ملات را به پایانه‌های POS قابل حمل مجهز کنید یا از طریق حسگرهای فروشگاه و قفسه هوشمند، دوربین‌های متصل و هوش مصنوعی، فرآیند پرداخت را به فرآیند خرید وارد کنید. تجربه خریدار و کارایی کارکنان را بهبود می بخشد، از سرقت جلوگیری می کند، خریداران بیشتری را در موقعیت های شلوغ تبدیل می کند و باعث صرفه جویی در نیروی کار پسر می شود. این باعث کاهش هزینه، افزایش درآمد و بهبود تجربه مشتری می شود.

دستگاه‌های POS متصل:

پایانه‌های POS را به اتصال سلولی قابل اعتماد برای بهبود قابلیت اطمینان و عملکرد کنترل از راه دور مجهز کنید.

چیدمان فروشگاه و بهینه‌سازی تجربه خریدار:

از تجربه درون فروشگاهی و داده‌های حرکتی جمع‌آوری‌شده از حسگرهای هوشمند، دوربین‌های متصل و هوش مصنوعی برای سازماندهی بهتر چیدمان فروشگاه، پیش‌بینی زمان انتظار، بهینه‌سازی زمان صرف شده در اتاق‌های تجهیز و ایجاد سیستمی از پیشنهادات هوشمند استفاده کنید.

تعمیر و نگهداری تجهیزات:

تجهیزات را به صورت بلادرنگ نظارت کنید و در صورت نقص احتمالی به مدیران اطلاع دهید تا از اتلاف و زیان های اعتباری و پولی جلوگیری کنید.

مدیریت موجودی / بهینه‌سازی:

ماشین‌های فروش خودکار یا سایر دستگاه‌های توزیع کننده مصرف‌کننده را برای پیش‌بینی نیازهای پرکردن مجدد دستگاه و  تنظیم متداول قیمت‌ها به  متصل کنید. برای درک و بهینه سازی مصرف.

بهینه سازی مدیریت فروشگاه:

خدمات بسته بندی، حسابداری SKU و نظارت بر موجودی را به صورت خودکار انجام دهید تا انقباض را کاهش دهید، موجودی را راحت تر هدایت کنید و به طور کلی کارایی فروشگاه را بهبود بخشید.

بهینه‌سازی زنجیره تامین:

برای پیش‌بینی زمان تحویل دقیق، حرکت محصول، شرایط و مکان را از طریق کل فرآیند زنجیره تامین مشاهده کنید. فروشندگان مختلف را آزمایش کنید و آنها را برای کارایی مقایسه کنید.

مطالب مرتبط

آشنایی با کتابخانه پانداس

afshari1319@gmail.com
2 سال قبل

گیت و گیت هاب چیست ؟

daka
2 سال قبل

ماشین لرنینگ (Machine Learning) چیست ؟

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل