آنچه در این مطلب می خوانیم:

  • نرم‌افزار SPSS
  • نرم‌افزار EVIEWS
  • نرم‌افزار MATLAB
  • نرم‌افزار AMOS
  • نرم‌افزار SAS
  • نرم‌افزار LISEREL
  • نرم‌افزار MINITAB
  • نرم‌افزار SMART-PLS
  • نرم‌افزار STATA
  • نرم‌افزار STATISTICA
  • نرم‌افزار EXPERT CHOICE
  • نرم‌افزار R
  • نرم‌افزار MICROFIT

افزارهای تخصصی انجام پایاننامه مدیریت از ابزارهای کاربردی و مهم این رشته ها بوده است. این نرم افزارها با قابلیت ها و امکانات مختلف دانشجویان را یاری می کند تا اطلاعات گوناگون گردآوری شده. را به طور علمی و کاربردی مرتب و طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل کنند.

در واقع تجزیه و تحلیل درست نتایج پایان‌نامه ارزش نهایی تحقیق آن را مشخص می‌کند. پس استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت بسیار ضروری است و دانشجویان را در نتیجه‌گیری موثرتر یاری خواهد کرد.

از طرفی این رشته گرایش‌های مختلفی دارد؛ مانند مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، مدیریت جهانگردی، مدیریت تکنولوژی و فناوری اطلاعات، مدیریت اجرایی و شهری، مدیریت دولتی و… این تنوع در گرایش‌های هر کدام از رشته‌های مدیریت نیز وجود دارد. به همین دلیل پژوهش در این رشته سخت است و از نکات نظری و علمی ویژه‌ای برخوردار است . این مسئله نیز لزوم استفاده از نرم افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت را بیشتر نمایان می‌کند.

در این مطلب سعی شده تا با معرفی تعدادی از نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت به دانشجویان و محققان کمک کنیم.

 

نرم‌افزار SPSS

از معروف‌ترین نرم‌افزارهای ضروری در انجام پایان‌نامه مدیریت نرم‌افزار SPSS است. این نرم‌افزار برای تست فرضیه، محاسبه همبستگی بین متغیرها، رگرسیون، محاسبه آماره‌های توصیفی و… استفاده می‌شود . به دلیل قابلیت‌های فراوانش نرم‌افزاری مناسب برای انجام پایان‌نامه دانشجویان گرایش‌های مدیریت است.

دانشجویان به کمک این نرم‌افزار می‌توانند انواع آزمون‌ها و داده‌های آماری مختلف را بررسی و تحلیل کنند. البته پیش از وارد کردن داده‌ها در SPSS باید نوع آزمون و متغیرها را به طور دقیق مشخص کرد تا بر اساس آن‌ها جداول و نمودارهای آماری متنوعی ترسیم کرد. همچنین به کمک نرم‌افزار SPSS می‌شود خلاصه‌های آماری تهیه کرد. قابلیت مهم دیگر این نرم‌افزار تبادل اطلاعات است؛ یعنی می‌شود اطلاعات SPSS را با نرم‌افزارهای دیگر مبادله کرد.

 

نرم‌افزار EVIEWS

نرم‌افزار EVIEWS از کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی در امور پژوهشی به‌ویژه در تحقیقات اقتصادی است که در مدل‌سازی‌های مالی برای تبدیل کردن روابط پیچیده بین متغیرها به الگوهای ساده و قابل آزمون استفاده می‌شود، چراکه برآورد رگرسیونی توابع و پارامترهای مرتبط با آن، در مدل‌سازی‌های مالی و اقتصادی بسیار ضروری است.

 

بسیاری از پژوهشگران اقتصادسنجی نرم‌افزار EVIEWS را به سایر نرم‌افزارهای مشابه ترجیح می‌دهند، زیرا این نرم‌افزار هم برای برنامه‌نویسی و هم اجرای رویه‌های از پیش نوشته‌شده طراحی شده است و از روش‌های جدید اقتصادسنجی استفاده می‌کند.

بیشتر بدانیم : دوره آموزش مقدماتی EVIEWS

نرم‌افزار MATLAB

نرم‌افزار MATLAB از جعبه ابزارهای مختلفی تشکیل شده و با آنالیز کمی داده‌ها و تحلیل‌های رگرسیونی و اقتصادسنجی به محققان کمک می‌کند. متلب از کامل‌ترین نرم‌افزارهای ضروری برای انجام پایان‌نامه مدیریت است که قابلیت برنامه‌نویسی دارد و با تسلط بر آن می‌شود همه نیازهای پژوهش در زمینه تخمین‌های اقتصادی را برآورده کرد. اکثر متخصصان، نرم‌افزار MATLAB را بهترین نرم‌افزار تحلیل مدل‌های رشد، شبیه‌سازی و بهینه‌سازی پویای اقتصادی می‌دانند، چراکه عملیات و تکنیک محاسبات را با دقت بسیار بالا انجام می‌دهد و برای همه گرایش‌های رشته مدیریت کاربردی است.

 

نرم‌افزار AMOS

ازدیگر نرم‌افزارهای تخصصی انجام پایان‌نامه مدیریت می توان از AMOS نام برد. نرم‌افزار اموس برای مدل‌سازی معادله ساختاری به روشی ترسیمی در محیطی با قابلیت گرافیکی بالا و برای نمونه‌هایی با حجم بزرگ طراحی شده است و دانشجویان می‌توانند به کمک آن داده‌ها و تحلیل‌های‌شان را در قالبی چندمتغیره ساماندهی کنند. اموس توانایی تحلیل دقیق کمی از پدیده‌های کیفی را از نظر روش‌شناختی برای کاربران فراهم می‌کند.

 

نرم‌افزار SAS

SAS نرم‌افزاری آماری است که به کاربران کمک می‌کند تجزیه و تحلیل‌های آماری را در هر سطحی از پیچیدگی انجام دهند. مثل آنالیز سری‌های زمانی، انواع مدل‌های خطی و غیرخطی، روش‌های چندمتغیره، کنترل کیفیت، آمار توصیفی، تحلیل‌های گرافیکی و نموداری و…. این نرم‌افزار قدرتمند نیاز به برنامه‌نویسی دارد و می‌شود با برنامه‌نویسی، تحلیل‌های پیشرفته به‌ویژه تحلیل‌های ماتریسی را به کمک آن انجام داد.

بیشتر بدانیم : دوره تحلیل رگرسیون به کمک Eviews

نرم‌افزار LISEREL

لیزرل نرم‌افزاری برای برآورد روابط چندگانه و آزمون انواع مدل‌های معادلات ساختاری متغیرهاست. از نرم‌افزار LISEREL برای برآورد خطی روابط سازه‌ها و آنالیزهای چندمتغیره استفاده می‌شود. لیزرل امکان حل طیف وسیعی از مدل‌ها برای آنالیز متغیرهای پنهان و نیز محاسبه خطای اندازه‌گیری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و در رشته‌های مختلف علمی مانند مدیریت کاربرد دارد.

 

نرم‌افزار MINITAB

نرم‌افزار MINITAB محصولی برای کنترل کیفیت آماری است و با آنالیز داده‌های پایان‌نامه در رسم نمودارهای سه‌بعدی و محاسبه رگرسیون به دانشجویان مدیریت کمک شایانی می‌کند. قابلیت‌های دیگر نرم‌افزار MINITAB مانند تحلیل واریانس، محاسبه ضریب همبستگی، تحلیل‌های چندمتغیره و تحلیل سری‌های زمانی بسیار کاربردی است. این نرم‌افزار، که به اکسل بی‌شباهت نیست، ابزار بسیار مناسبی برای تدریس آمار است.

بیشتر بدانیم : آموزش مینی تب

نرم‌افزار SMART-PLS

نرم‌افزار SMART-PLS از قوی‌ترین نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت در زمینه رویکرد مبتنی بر واریانس است که در مدل‌سازی معادلات ساختاری به‌تدریج در حال گسترش است. PLS علاوه بر اقتصادسنجی، در روش‌شناختی رشته‌های مختلف مدیریت بسیار کاربردی است و ویژگی‌هایش آن را عمومی و مورد توجه پژوهشگران قرار داده است

ویژگی‌هایی مهم آن می توان تبیین همزمان چندین متغیر مستقل و وابسته، قابلیت دستکاری هم‌خطی چندگانه متغیرهای مستقل، دقت بالا با وجود داده‌های پارازیت و حاصل‌نشده، امکان بررسی متغیرهای مکنون تشکیل‌دهنده و انعکاسی، قابل استفاده در نمونه‌های کوچک و…. را نام برد.

 

نرم‌افزار STATA

استتا برنامه آماری چندمنظوره‌ای قوی و گسترده است که برای تحلیل داده‌های پانلی با قابلیت تخمین پنجره‌ای و کد نویسی مناسب است و در مدیریت داده‌ها، آنالیز آماری، شبیه‌سازی، برنامه‌نویسی و رسم نمودار به دانشجویان یاری می‌رساند.

بیشتر بدانیم : آموزش مقدماتی نرم افزار stata

نرم‌افزار STATISTICA

STATISTICA نرم‌افزار تخصصی تجزیه و تحلیل آماری است که برای مدیریت داده‌ها، روش‌های داده‌کاوی و مجسم‌سازی داده‌ها، پیش‌بینی مدل، طبقه‌بندی و تکنیک‌های اکتشافی به دانشجویان کمک می‌کند. همچنین نرم‌افزار STATISTICA برای انجام دادن آزمون‌های آماری گوناگون مانند تحلیل واریانس و کوواریانس، رگرسیون، ناپارامتریک و… استفاده می‌ شود و انعطاف‌پذیری، قابلیت‌های گرافیکی، نمودارهای زیبا و راهنمای کامل از مزایای آن است.

 

نرم‌افزار EXPERT CHOICE

نرم‌افزار EXPERT CHOICE از جمله نرم‌افزارهای تخصصی برای انجام پایان‌نامه مدیریت است که برای تحلیل سلسله مراتبی یا AHP و مقایسه‌های زوجی استفاده می‌شود. دانشجویان مدیریت به کمک این نرم‌افزار می‌توانند نمودارهای سلسله مراتبیِ تصمیم‌گیری رسم کنند و به اولویت‌بندی اهداف و تعیین اهداف جایگزین و ترکیب اطلاعات بپردازند. همچنین نرم‌افزار EXPERT CHOICE امکان داوری، اشتراک‌گذاری نتایج و حتی تکرار قسمت‌هایی از مراتب تصمیم‌گیری را به محقق می‌دهد.

 

نرم‌افزار R

از نرم‌افزارهای تخصصی می توان به نرم‌افزار R اشاره کرد که بسیار به‌روز، منعطف و دارای قابلیت‌های متنوع است. این نرم‌افزار زبان برنامه‌نویسی ساده دارد، محیطی نرم‌افزاری برای محاسبات آماری و علم داده‌هاست و بسیاری از تکنیک‌های آماری و امکانات گرافیکی برای رسم انواع نمودارها را دارد. این نرم‌افزار آماری در بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری و تخمین مدل‌های اقتصادسنجی بسیار کاربردی است و امکاناتش از طریق کدنویسی قابل استفاده است.

 

نرم‌افزار MICROFIT

مایکروفیت نرم‌افزار اقتصادسنجی با ویژگی‌های فراوان است که در رشته مدیریت به‌ویژه مدیریت مالی برای تحلیل رگرسیون‌های داده‌های بورس بسیار کاربردی است. بسیاری از متخصصان، MICROFIT را بهترین نرم-افزار برای تخمین مدل‌های سری زمانی ARDL و اصلاح خطای برداری می‌دانند.