دانشسرا مگ
طراحی و توسعه وب

UXیارابط کاربری چیست؟اصول و فرایند طراحی UX

رابط کاربری UX

رابط کاربری UX مخفف عبارت User Experience Design به معنای طراحی تجربه‌ی کاربری است. UX یا تجربه کاربری از عواملی است که در جذب مشتری تاثیر بسیاری دارد. هر چه تجربه ی کاربر در استفاده از محصول شما بهتر بوده باشد، بیشتر به شما وفادار خواهد ماند. پس درواقع یکی از مهم ترین فاکتور ها که هنگام طراحی محصول باید در نظر گرفت، تجربه کاربری است. در این مقاله همراه ما باشید تا راجع به مفهوم UX بیشتر برای شما توضیح بدهیم.

تجربه کاربری یا رابط کاربری  UX چیست؟

User Experience یا به اختصار UX به معنای تجربه کاربری است. در واقع هنگامی که کاربری از یک محصول استفاده میکند، به مجموع تجربیات او از محصول UX میگویند. زمانی که کاربری برای اولین بار از محصول شما استفاده میکند، تجربیاتی که از آن بدست آورده است؛ در آینده میتواند یادآور محصول شما باشد.

تجربه کاربری در مقایسه با رابط کاربری

تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) لازم و ملزوم همدیگر هستند و نمی‌توانید آن را جدای از هم بدانید. هر چقدر رابط کاربری جذاب و زیبایی داشته باشید که مخاطب شیفته شما شود، ولی اگر نتوانید تجربه خوبی برایش رقم بزنید عطایش را به لقایش می‌بخشد و دیگر سراغ شما نخواهد آمد. هنر شما این است که بتوانید همزمان بهترین رابط کاربری و تجربه کاربری را در اختیار کاربران قرار دهید.

طراحی UX چیست؟

با توجه به توضیحات تجربه کاربری: طراحی UX یعنی بررسی تجربیات کاربران، یافتن مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شوند و رفع آنها، پیدا کردن نیاز های کاربران و اضافه کردن راهکار آنها و در نهایت بهبود محصول جهت افزایش میزان رضایتمندی کاربران و ایجاد تجربه بهتری برای آنها.

5 ابزار طراحی تجربه کاربری که مورد استفاده قرار میگیرند

بخش های طراحی از رابط کاربری UX

طراحی UX یک نوع طراحی بسیار گسترده است که بخش های مختلفی را در خود جای داده است. یک طراح UX باید در تمام این زمینه ها اطلاعات کافی را داشته باشد تا بتواند به بهترین نحو کار خود را انجام دهد.

طراح تجربه کاربری چه شخصی است؟

شاید تا به حال فکر میکردید طراح تجربه کاربری یک شخص است، اما باید بگوییم که بستگی دارد! در ادامه به این موضوع میپردازیم:

Specialist :

فرد Specialist در زمینه طراحی تجربه کاربری، میتوان گفت در یک یا دوتا از بخش هایی که پیش از این نام بردیم بصورت تخصصی فعالیت میکند.

Generalist :

اما فرد Generalist بصورت عمومی در تمامی بخش ها یا بیشتر آنها فعالیت میکند، اما در هیچکدام تخصصی ندارد.

 

7 فاکتور مهم در طراحی تجربه کاربری

  1. نمایش موارد مهم در چند ثانیه اول
  2. همه چیز را در دسترس قرار دهید
  3. ایجاد طراحی ساده و بدون پیچیدگی
  4. استفاده از تصاویر محصولات
  5. افزودن توضیحات به محصولات
  6. ذکر شرایط بازگشت یا تعویض محصول
  7. ایجاد خرید ساده و مطمئن

 

آیا UX در سئو تاثیرگذار است؟

UX تاثیر بسیار زیادی بر سئو دارد؛ زیرا همانطور که میدانید یکی از مهم ترین فاکتورهای گوگل در رتبه بندی، تجربه، رفتار و عکس العمل کاربر نسبت به سایت است. پس میتوان گفت یکی از راه های کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو، بهبود تجربه کاربری از سایت است. پس اگر به سئو سایت خود اهمیت میدهید، برای بهبود UX باید تایم بگذارید.

تفاوت طراحی محصول و طراحی تجربه کاربر در چیست؟

هدف طراحی محصول درواقع نحوه عملکرد محصول فارغ از اینکه چه کسی از آن استفاده میکند، میباشد. در عکس این قضیه طراحی تجربه کاربری قرار دارد که هدف آن نحوه ی استفاده محصول توسط کاربر است و کاری به عملکرد خود محصول ندارد

نتیجه گیری:

در این مقاله آموختید که UX همان تجربیاتی است که کاربران پس از کار با سایت شما بدست می آورند و در نهایت منجر به بازگشت یا هرگز بازنگشتن دوباره آنها به سایت میشود. همچنین تجربه کاربران تاثیر مستقیم بر سئو سایت و دریافت رتبه از موتورهای جستجو نیز دارد. پس باید برای طراحی UX سایت به اندازه کافی زمان گذاشت.

 

UI یا رابط کاربری چیست؟اصول و فرایند طراحی UI

مطالب مرتبط

اینترنت نسل سوم یا وب 3 چیست؟اهمیت متاورس برای رهبران کسب و کار

daka
2 سال قبل

آشنایی با جاوا اسکریپت ( JavaScript )

daka
2 سال قبل

HTML چیست و چه کاربردی دارد ؟

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل