دانشسرا مگ
حسابداری, مهندسی

آشنایی با نرم افزار پاور بی آی ( Power BI ) و کاربرد های آن

مایکروسافت پاور بی آی  (‏Microsoft Power BI)  در واقع یکی از نرم افزارهای مطرح در حوزه هوش تجاری است.یک بستر هوش تجاری و مدیریت اطلاعات کسب و کار است که ابزارهایی برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تجسم و به اشتراک گذاری داده ها برای کاربران تجاری غیر فنی فراهم می کند. رابط کاربری نرم افزار پاور بی آی ( Power BI ) برای کاربرانی که با Excel آشنا هستند کاملاً شهودی است و ادغام عمیق آن با سایر محصولات مایکروسافت آن را به یک ابزار سرویس دهی بسیار متنوع تبدیل می کند.

پاور بی آی شامل اجزای زیر است:

بیشتر بدانیم : آموزش کامل نرم افزار Power BI

 

مزایای استفاده از نرم افزار پاور بی آی

قابلیت‌های نرم افزار پاور بی آی

با استفاده از امکانات سفارشی سازی که در نرم افزار پاور بی آی وجود دارد، افراد مختلف می‌توانند با توجه به نیازهای منحصر به فردی که کسب و کارشان دارد، بخش‌های مختلف را بهینه سازی کنند.

با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند امکاناتی همچون شناسایی تصاویر و یا آنالیز متن‌های مختلف را به صورت خودکار انجام دهند. همچنین از دیگر قابلیت‌هایی که این ویژگی به شما می‌دهد، این است که شما می‌توانید مدل‌های ماشین لرنینگ یا همان یادگیری ماشین ایجاد کنید و با Azure Machine Learning آن را یکپارچه کنید.

بر اساس قابلیتی که سیستم پشتیبانی این نرم افزار دارد، شما می‌توانید از یک مجموعه استاندارد و گسترده از طرح‌های متنوع داده‌ (شامل: اشخاص، ویژگی‌ها و روابط) استفاده کنید.

شما می‌توانید با استفاده از این ویژگی، زیر مجموعه داده‌ها را ایجاد کرده و به صورت خودکار بر روی اطلاعات، تجزیه و تحلیل‌های لازم را انجام دهید.

کورتانا یا همان دستیار هوشمند مایکروسافت که در گوشی‌های موبایل استفاده می‌شود، بسیار محبوب است و یک ویژگی کاربردی محسوب می‌شود. شما با استفاده از نرم افزار power bi می‌توانید به این دستیار هوشمند نیز دسترسی داشته و با استفاده از زبان طبیعی و نتایج به دست آمده به جستجوی داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز بپردازید.

این ویژگی، کد نمونه و رابط عملکرد برنامه نویسی اپلیکیشن (API) را برای تعبیه داشبورد Power BI در سایر محصولات نرم افزاری، در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد.

با استفاده از این ویژگی، شما می‌توانید مدل‌های پیچیده داده‌ها را بر اساس موضوع، در نمودارهای جداگانه قرار دهید و البته باید بدانید که با استفاده از این قابلیت، خصوصیات مشترک این نمودارها نیز قابل تنظیم هستند. همچنین شما می‌توانید خصوصیات موجود در قسمت خاصی را تحت نظر داشته باشید و یا حتی آن‌ها را تغییر دهید.

نحوه استفاده از نرم افزار پاور بی آی

‏Power BI Desktop به تحلیلگران و سایر کاربران امکان ایجاد اتصال داده، ارائه مدل داده ها و گزارش ها را می دهد. سرویس Power BI جایی است که می توان آن گزارش ها را به اشتراک گذاشت، بنابراین سایر کاربران می توانند گزارش ها را مشاهده و با یکدیگر تعامل کنند.
ساختن گزارش Power BI با اتصال منابع داده شروع می شود. کاربران سپس از داده ها استفاده می کنند تا بر اساس نیازشان گزارشی تهیه شود. این گزارش در Power BI Service منتشر شده است تا کاربران ابری و موبایل بتوانند با این گزارش ارتباط برقرار کنند و آنها را به اشتراک بگذارند. همچنین مجوزهایی را می توان اضافه کرد تا به همکاران امکان ویرایش گزارش ها یا ایجاد داشبورد یا محدود کردن توانایی ویرایش آنها را بدهید.

اجزای Power BI

‏Power BI از مجموعه برنامه‌هایی تشکیل شده است و می‌تواند از طریق دسک تاپ، به عنوان یک محصول SaaS یا بر روی دستگاه تلفن همراه استفاده شود. نسخه دسکتاب Power BI نسخه داخلی می‌باشد، Power BI Service یک سرویس ابری است و Power BI تلفن همراه روی دستگاه‌های تلفن همراه اجرا می‌شود.
منظور از اجزای مختلف Power BI این است که به کاربران امکان می‌دهد بینش مربوط به کسب و کار را به شکلی متناسب با نقش خود ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند.
‏Power BI چندین مؤلفه دارد که به کاربران کمک می‌کند تا گزارش‌های داده را ایجاد کنند و به اشتراک بگذارند.

چه کسی از هوش تجاری با Power BI استفاده می کند

Microsoft Power BI برای یافتن بینش (Insight) در داده‌های سازمان استفاده می‌شود. Power BI می‌تواند به اتصال مجموعه داده‌های متفاوت، تبدیل و تمیز سازی داده‌ها و رسیدن به یک مدل داده کمک کند و نمودارهایی را برای ارائه تصویری داده‌ها ایجاد نماید. همه این موارد را می‌توان با سایر کاربران Power BI در سازمان به اشتراک گذاشت.
مدل‌های داده ایجاد شده در Power BI می‌توانند به روش‌های مختلفی برای سازمان‌ها استفاده شوند، که شامل نمودارها و تجسم داده‌ها و بررسی سناریوهای “چه می شود اگر” (What If) در داده‌ها می‌باشد. گزارشات Power BI همچنین می‌توانند به سؤالات در زمان واقعی پاسخ دهند و به پیش‌بینی کمک می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که دپارتمان‌ها معیارهای کسب و کار را مد نظر قرار می‌دهند.
‏Power BI همچنین می‌تواند داشبورد اجرایی را برای سرپرستان یا مدیران فراهم کند، و به مدیران بینش بیشتری نسبت به عملکرد دپارتمان‌ها می‌دهد.

آموزش هوش تجاری با Power BI

در ابتدا ابزارهای هوش تجاری بیشتر توسط تحلیلگران داده و سایر متخصصین IT که با استفاده از نتایج کوئری‌ها برای کاربران سازمانی گزارش ایجاد می‌کردند استفاده می‌شد. اما رفته رفته تمامی کارمندان در سازمان از پلتفرم‌های هوش تجاری استفاده کردند. با ابزاری مانند نرم افزار پاور بی آی ( Power BI ) هر فرد می‌تواند گزارش‌ها و داشبوردهای مورد نیاز خود را طراحی و به آسانی ایجاد کند. شما نیز می‌توانید در دوره‌ آموزشی هوش تجاری با Power BI (پاور بی آی) شرکت کنید و با فراگیری آن گزارش‌هایی برای تحلیل داده هایتان ایجاد کرده و با استفاده از آن تصمیماتی واقعیت محور بگیرید.

 

مطالب مرتبط

مدیریت یکپارچگی پروژه

daka
2 سال قبل

مدیریت ریسک پروژه

daka
2 سال قبل

چرا یک حسابدار باید با SQL آشنا باشد؟

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل