دانشسرا مگ
حسابداری, مهندسی, مهندسی صنایع

آشنایی با نرم افزار ماکروسافت اکسل (Excel)

معرفی اکسل

یکی از مهارت های هفتگانه icdl آموزش نرم افزار اکسل است.نرم افزار اکسل از جمله کاربردی ترین نرم افزارهای Microsoft Office  می باشد،نرم افزار اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده (Spread Sheet) است، به این معنی که در واقع اکسل جدولی بسیار بزرگ است که کاربر می تواند بنا به نیاز خود برای هر سلول از این جدول داده تعریف کند، فرمول نویسی کند، ظاهر هر سلول را به دلخواه تغییر دهد و یا محدودیت های دسترسی برای هر سلول تعریف کند.

نرم افزار اکسل ، یکی از نرم افزارهای بسته مجموعه آفیس (Office) محصول شرکت مایکروسافت است که در دسته برنامه های اداری (Desktop Application) این مجموعه قرار دارد.از این برنامه برای انجام محاسبات ریاضی و کشیدن نمودار به وسیله ابزارهای گرافیکی استفاده می شود. اکسل توانایی انجام محاسبات دشوار ریاضی را دارد و کمتر کسی است که برای ذخیره سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری و یا ریاضی، از اکسل استفاده نکرده باشد. قابلیت های بیشمار نرم افزار اکسل و سهولت یادگیری و استفاده از آنها، بکارگیری این نرم افزار را در حوزه ی کارهای مهندسی، اداری، مالی و … به امری اجتناب ناپذیر تبدیل نموده است.

کاربرد نرم افزار اکسل در امور مالی و حسابداری

اگر شما نیز سری به بخش های مالی و حسابداری یک شرکت بزنید متوجه خواهید شد که صفحه نمایش رایانه ها با صفحات گسترده اکسل پر شده است که در آن اطلاعات مالی، بودجه ها، پیش بینی ها و برنامه های استفاده شده برای تصمیمات بزرگ تجاری وجود دارد. این بخش از کسب وکارها بیشتر از سایر بخش ها بر روی صفحات گسترده اکسل متکی هستند و از مزایای آن بهره مند می شوند. فرمول های پیشرفته در اکسل می تواند فرایندهای دستی که تکمیل آن ساعت ها زمان نیاز دارد را در عرض چند دقیقه انجام دهد. بیشتر کاربران می دانند که نرم افزار اکسل می تواند مواردی همچون جمع، ضرب، تقسیم و تفریق را به خوبی انجام دهد اما به خاطر داشته باشید که این نرم افزار توابع بسیار پیشرفته ای دارد.

محیط کلی اکسل

نخستین دکمه که در گوشه سمت چپ و بالای سند نرم افزار اکسل دیده می شود، دکمه Microsoft Office Button است. اگر بر روی این دکمه کلیک کنید، پنجره کوچکی مشاهده خواهید کرد که با استفاده از گزینه های موجود در آن، می توان سند جدیدی ایجاد کرد، یا سندی که قبلا کار کرده اید را باز و ویرایش کرد. به طور کلی گزینه های موجود در این پنجره دستورات اصلی برای مدیریت فایل مانند ذخیره، چاپ، بستن سند و… را در بر دارد.

دستورات و امکانات برنامه اکسل برحسب موضوع آنها دسته بندی شده است. این دسته ها با نام زبانه یا (Tab) شناخته می شوند.هر زبانه از چند بخش و یک سری گزینه تشکیل شده، که هر کدام از آنها، کارکرد و قابلیت خاص خودشان را دارند.برای مثال اگر بر روی زبانه Insert کلیک کنید، خواهید دید که بخش ها و گزینه های مربوط به زبانه Insert، کاملا با بخش های زبانه Home متفاوت است.

بیشتر بدانیم : آموزش اکسل

معرفی برخی از قسمت های نرم افزار اکسل

* زبانه Home امکان تایپ متن و عدد در سلول ها، ویرایش و مرتب سازی داده ها، ویرایش و حذف سلول ها و… را می دهند.

*با استفاده از مجموعه گزینه های زبانه Insert، می توانید مواردی  از قبیل جدول، عکس، نمودار و… را در یک سند درج کنید. به طور کلی برای «درج» هر چیزی در یک سند اکسل، از این زبانه استفاده می شود.

*زبانه Page Layout، گزینه های این زبانه مربوط به تنظیمات یک صفحه در سند است. به طور کلی برای پیکربندی و بهینه سازی صفحات کاربرگ های اکسل از گزینه های این زبانه استفاده می شود.

*زبانه Formulas ،از این زبانه برای درج فرمول ها و توابع ریاضی استفاده می شود. در این زبانه یکسری از توابع ریاضی به صورت پیش فرض قرار دارد که در پروژه های پیچیده ریاضی و حسابداری از آنها استفاده می شود.

* با استفاده از گزینه های زبانه Data می توان اطلاعات مندرج در نرم افزارهای دیگر و یا منابع اطلاعاتی در اینترنت را به نرم افزار اکسل وارد کرد و بر روی آن تغییراتی انجام داد. کارهایی مانند مرتب سازی و فیلتر کردن اطلاعات از جمله قابلیت های موجودیست که گزینه های آن در این زبانه وجود دارد.

* با استفاده از گزینه های زبانه Review می توانید تغییرات خاصی در نرم افزار ایجاد کنید. مثلا تصحیح گر واژگان را به دلخواه خودتان تنظیم کنید، از مترجم اسناد اکسل برای بهبود کیفیت متون درج شده در سلول ها استفاده کنید، متن تان را با متون دیگر مقایسه کنید، از پروژه اکسل تان به طور امنیتی محافظت کنید.

* از گزینه های زبانه View برای شیوه نمایش یک سند اکسل استفاده می شود. مثلا می توان شکل نمایش صفحه را انتخاب کرد، می توان سند را در حالت بزرگنمایی تماشا کرد و… . همچنین می توان گزینه های دلخواهی را در صفحه نمایش یک سند اکسل اضافه یا حذف کرد.

آموزش اکسل ویژه مهندسین

پس از ایجاد یک سند اکسل، به طور پیش فرض ۳ برگه ایجاد می شود. این برگه ها به منظور تفکیک کار در محیط اکسل و انجام عملیات در بخش های مجزا استفاده می شوند و می توان تعداد آنها را نیز افزایش داد.به کوچک ترین بخش هر برگه، سلول گفته می شود که داده ها در آن قرار می گیرند. هر سلول دارای یک آدرس منحصر به فرد است که با حروف انگلیسی (برای ستون ها) و اعداد (برای سطرها) به کار می رود.

بیشتر بدانیم : دوره ی آموزش اکسل مقدماتي ویژه مهندسین صنایع

مطالب مرتبط

آشنایی با مدیریت پروژه چابک

daka
2 سال قبل

ساختار شکست کار چیست ؟

daka
2 سال قبل

آشنایی با علم داده

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل