دانشسرا مگ
بورس و ارز رمز, طراحی و توسعه وب

اینترنت نسل سوم یا وب 3 چیست؟اهمیت متاورس برای رهبران کسب و کار

WEB 3.0

وب 3 چیست؟ Web3 توسعه ای از ارز های دیجیتال است که از بلاک چین به روش های جدید و برای اهدافی نو استفاده می کند. یک بلاک چین می تواند تعداد توکن های موجود در کیف پول، شرایط یک قرارداد یا کد یک برنامه غیرمتمرکز (dApp) را ذخیره کند.  در این مقاله قصد داریم به معرفی بیشتر این فناوری و کاربرد وب 3 بپردازیم.

وب 3 چیست؟

اینترنت نسل سوم یا وب 3 چیست؟ ایده نوینی برای گسترش اینترنت جهانی است. ساختار این اینترنت مبتنی بر فناوری بلاک چین بوده و از ویژگی هایی مانند غیر متمرکز بودن و اقتصاد بر پایه توکن ها برخوردار می باشد.اینترنت امروزی یک فناوری بی نظیر است که از سال 1983 تاکنون زندگی تمام بشریت را متحول کرده است. اینترنت به گونه ای تمام زندگی انسان ها را در بر گرفته که بدون آن زندگی برایشان غیر قابل تحمل خواهد بود.

 

تاریخچه وب 3

تاریخچه اینترنت «The Internet» به عنوان یک شبکه جهانی از اطلاعات به دهه ۶۰ میلادی برمی‌گردد. البته در آن زمان، چیزی تحت عنوان کامپیوتر شخصی وجود نداشت و صرفاً سازمان‌های بزرگ می‌توانستند از شبکه اینترنت استفاده کنند. گسترش اینترنت به سازمان‌‌ها و مراکز کوچک‌تر تا اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ ادامه داشت تا اینکه بالاخره در دهه ۹۰ میلادی، کامپیوترهای شخصی تولید شده و اینترنت در دسترس عموم قرار گرفت.

 

ویژگی های وب 3

1- تمرکز زدایی در WEB3 :

تمرکززدایی را شاید بتوان مهم‌ترین ویژگی وب ۳.۰ دانست. در وب ۲ کامپیوترها از پروتکل HTTP در قالب آدرس‌های وب منحصربه‌فرد استفاده می‌کنند و از آن برای پیداکردن اطلاعاتی بهره می‌برند که در یک موقعیت مخصوص قرار دارد. این موقعیت مخصوص در اکثر مواقع یک سرور واحد است.

 

2- حذف واسطه ها در WEB3 :

یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی وب ۳.۰ این است که از نوع «بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث» (Trustless) و همچنین «بدون نیاز به مجوز» (Permissionless) است. وب ۳ این امکان را به کاربران می‌دهد که بدون اینکه به یک پلتفرم واسطه اعتماد کنند، به‌صورت مستقیم با یکدیگر تعامل داشته باشند. همچنین آنها می‌توانند بدون اینکه نیاز باشد از یک نهاد مرکزی کسب اجازه کنند، در فضای وب ۳ فعالیت داشته باشند.

 

3- هوش مصنوعی در WEB3 :

در وب ۳.۰ کامپیوترها می‌توانند اطلاعات را دقیقاً مانند انسان‌ها متوجه شوند و تفسیر کنند. آنها این کار را از طریق فناوری‌های مبتنی بر وب معناگرا و همچنین پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing یا NLP) انجام می‌دهند.

هوش مصنوعی یکی از نیازهای اساسی وب 3 برای دست‌یابی به اهدافش است. وب ۳ از الگوریتم‌های مخصوص برای تقلید نوع یادگیری انسان استفاده می‌کند و سپس به‌مرور دقت آن را بالا می‌برد. این قابلیت‌ها باعث می‌شود که کامپیوترها بتوانند در کمترین زمان ممکن، به دقیق‌ترین و مرتبط‌ترین پاسخ‌ها دست پیدا کنند.

 

4- گرافیک سه بعدی در WEB3 :

یکی دیگر از صفت‌های وب 3، «وب فضایی» (Spatial Web) است. دلیل اطلاق این صفت این است که وب 3 مرز بین دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال را کم‌رنگ خواهد کرد و جهان‌های مجازی سه‌بعدی را به مرکز توجه خواهد کشاند. به‌طور کلی هدف وب 3 این است که اینترنت را به یک فناوری هوشمندتر، مستقل‌تر و آزادتر تبدیل کند و برای این کار از هوش مصنوعی، بلاک چین، گرافیک سه‌بعدی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بهره خواهد برد.

 

انواع برنامه ها و اپلیکیشن های وب 3

 

 

چرا متاورس (Metaverse) اهمیت دارد؟

حتی اگر متاورس (Metaverse) نتواند به چشم‌اندازی حماسی که بسیاری برای آن در نظر گرفته‌اند برسد، حداقل می‌تواند نحوه تعامل ما با دنیای دیجیتال را به صورت اساسی تغییر دهد. یک تجربه مجازی جمعی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای طراحان، گیمر‌ها و هنرمندان به ارمغان بیاورد، همانطور که توکن‌های غیر مثلی (NFT) این کار را کردند. در این صورت نه تنها اقتصاد تولید‌کنندگان را تغییر داده، بلکه آن را دوباره از نو تعریف می‌کند.

 

ارزهای دیجیتال متاورس (Metaverse)

احتمالا یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که برای شما مطرح شده، این است که کدام ارزهای دیجیتال مربوط به پروژه‌های دنیای متاورس هستند.ارزهای دیجیتال متاورس عبارتند از:

 

آینده متاورس چگونه رقم خواهد خورد؟

غول حسابداری و مشاوره PwC، پیش‌بینی می‌کند که فناوری‌های VR (واقعیت مجازی) و AR (واقعیت افزوده) تا سال 2030، 1.5 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کنند، درحالی‌که در سال 2019 سهم آن‌ها فقط 46.5 میلیارد دلار بود. شرکت‌های بزرگ فناوری در حال ورود سراسیمه به این عرصه هستند. فیس بوک، Google و Alphabet Inc و Microsoft Corp در راستای رشد پیش‌بینی شده برای شرکت‌های فعال در حوزه پردازش ابری و واقعیت مجازی، شروع به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها و شرکت‌های بخصوص مشابه کرده‌اند.

 

نتیجه گیری

وب 3 یک ابزار حیاتی برای حاکمیت مالی است. امروزه هنوز مشخص نیست که تکامل این فناوری چگونه ادامه خواهد یافت. پروتکل های غیر متمرکز احتمالاً در میان مدت با پلتفرم های متمرکز هم زیستی خواهند کرد و همچنان سهم بازار را به دست خواهند آورد. با انتقال Web1 به Web2، انتقال از Web2 به Web3 یک فرآیند نوآوری تدریجی خواهد بود و مشخص خواهد شد که کدام فناوری ها و مدل های کسب و کار در دراز مدت برتری خواهند داشت. برخلاف Web1 و Web2، همه می توانند مستقیماً از Web3 بهره ببرند.

 

مطالب مرتبط

آشنایی با نرم افزار Adobe XD (ادوبی ایکس دی )

daka
2 سال قبل

UXیارابط کاربری چیست؟اصول و فرایند طراحی UX

daka
2 سال قبل

آشنایی با جاوا اسکریپت ( JavaScript )

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل