دانشسرا مگ
طراحی و توسعه وب, مهندسی

HTML چیست و چه کاربردی دارد ؟

HTML چیست ؟

HTML یک زبان نشانه گذاری و اسکلت اصلی تمامی سایت هایی است که در سراسر دنیا به وجود می آیند است. HTML یک زبان بسیار ساده است و پیشنیاز ورود به دنیای طراحی وب می باشد.

HTML یک زبان برنامه نوسی نیست و در اصل تنها برای نمایش محتوا در ساختار های از پیش تایین شده ساخته شده است. زبان HTML هیچ ظاهری ندارد و به کمک مکمل خود یعنی CSS ظاهر و شکل و شمایل می گیرد.

اگر می خواهید با ویژگی های بیشتر این زبان آشنا شوید و آموزش رایگان آن را دریافت نمایید ادامه مقاله را از دست ندهید.

 

HTML چیست ؟

HTML و CSS هر دو ساده ترین زبان های کامپیوتری هستند. لذا یادگیری آن ها خیلی سریع بوده و کسب در آمد از آن نیز آسان می باشد. تقریبا هر فرد یا سازمانی که دارای سایت است بی نیاز از کسی که HTML و CSS را بلد باشد نیست.

اچ تی ام ال از معدود زبان هایی هست که توسط انواع مرورگر ها بطور مستقیم خوانده می شود و همین نشانه از پر اهمیت بودن زبان اچ تی ام ال است.

به عنوان مثال یک ساختمان را در نظر بگیرید، اولین گام برای ساخت یک ساختمان طراحی و پیاده سازی اسکلت ساختمان می باشد و پس از آن به کمک وسایل و ابزار جانبی نما و ظاهر ساختمان تکمیل می گردد.

برای کدنویسی HTML نیاز به ابزار خاصی داریم ؟

در جواب این سوال باید بگویم که خیر. شما بدون هیچ ابزاری می توانید اقدام به طراحی سایت با HTML و CSS نمایید. همچنین کد های نوشته شده به زبان اچ تی ام ال در هر مرورگری خوانده و اجرا می شوند.

یادگیری HTML برای ساخت سایت کافی است ؟

HTML و CSS تنها بخش بسیار کوچکی از طراحی سایت می باشند.

 

هر سایت دارای دو بخش اصلی است. فرانت اند (چیزی که کاربر می بیند) و بک اند (چیزی که کاربر نمی بیند در واقع همان برنامه نویسی سایت). در این میان باز هم HTML بخش کوچکی از بخش FRONT-END یک سایت رو به عهده می گیرند.

ابزار ها و تکنولوژی هایی که سایت ها با آن ساخته می شوند به صورت کلی به شرح زیر است. البته یادگیری همه آن ها اجباری نیست اما پیش نیاز هرکدام از آن ها همین اچ تی ام ال می باشند.

HTML مخفف چیست

عبارت HTML مخفف (Hyper Text Markup Language) می باشد که معادل فارسی آن «زبان نشانه‌ گذاری ابر متنی» خواهد بود. البته با توجه به وسعت کاربرد آن این ترجمه فارسی نمی تواند کاربرد HTML را به خوبی توضیح دهد.
بیشتر بدانیم : دوره آموزش کاربردی و رایگان HTML


کاربرد HTML

HTML ابزاری است که به کمک تگ ها (Tag) قالب کلی صفحات را می سازد، در واقع شما توسط تگ های HTML، اسکلت صفحات وب خود را می سازید.

طراحی وب ۲ مرحله اصلی دارد:

  1. ساختاربندی اصلی صفحات وب که با HTML انجام میشود.
  2. اضافه کردن جذابیت های ظاهری مثل رنگ و… که با CSS انجام میشود.

 

تگ های HTML

انجام هر عملی در HTML به کمک تگ های HTML امکان پذیر می باشد، در اصل این تگ های HTML هستند که به آن قدرت می دهند.

تعداد بیشماری تگ وجود دارد که البته برای طراحی وب سایت لازم نیست تمامی تگ های HTML را بشناسید، حتی طراحان حرفه ای وب نیز ممکن است تمامی تگ ها را حفظ نباشند و در صورت نیاز به دنبال شناخت تگ های جدید بروند.

تگ ها در HTML میتوانند لینک ها،‌ لیست ها،‌ پاراگراف ها، جداول، عکس و همه چیز را بسازند و شما با استفاده از تگ هاست که می توانید صفحات وب خود را اسکلت بندی کرده و به نمایش بگذارید.

خصوصیات تگ های HTML ( اتریبیوت های HTML )

تگ ها نیز شامل خصوصیات و صفت هایی هستند که به آنها اتریبیوت (attribute) گفته می شود. همچنین اتریبیوت های html نیز دارای مقداری هستند که با آنها attribute value گفته می شود. در مورد صفت ها در html بعدا مفصلا توضیح خواهیم داد.

بنابراین می توان گفت که صفت ها در html بر گیرنده مقادیر خاصی هست که تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارد، برای مثال برچسب‌هایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت و ضخیم کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در اچ تی ام ال تعریف شده‌اند.

تاریخچه HTML

پس از معرفی زبان HTML و پاسخ به سوال Html چیست و چه کاربردی دارد، خوب است مقداری اطلاعات در مورد تاریخچه html نیز بدست بیاورید تا همه چیز درباره اچ تی ام ال گفته شده باشد.

مخترع HTML (تیم برنرز – لی)تیم برنرز-لی مخترع فناوری وب

در سال ۱۹۸۹ میلادی جایی که فیزیکدانان سراسر دنیا در آزمایشگاه قاره اروپا در ژنو (سرن CERN ) برای آزمایش فیزیک ذره ای دور هم جمع شده بوده و به بیان دیدگاه ها، تفکرات، و یافته های خود می پرداختند تیم برنرز- لی ایده ای به فکرش خطور کرد.

این ایده باعث شد تا تیم برنرز- لی در سال ۱۹۸۹ میلادی شبکه جهانی وب را اختراع کند. البته این شبکه در ابتدا یک شبکه خصوصی بود و قطعا این تیم هیچ وقت فکر نمی کرد این اختراع روزی وارد تمام خانه در سرتاسر دنیا شود.

در ادامه تیم به این موضوع فکر کردند که صفحات علمی منتشر شده در شبکه، باید چیزی فراتر از یک متن خالص باشند. پس آنها دوباره شروع به کار کردند و با توسعه شبکه خود نام این مستندات و متون پیشرفته منتشر شده را ابر متن (HyperText) گذاشتد. بطوریکه صفحات می توانستند به یکدیگر لینک بخورند. و این شروع بود بر ایجاد زبان Html و ساخت صفحات وب که تا به امروز با انتشار آخرین ورژت html یعنی HTML5 در حال توسعه یافتن بوده است.

HTML5 چیست؟

HTML5 در حال حاضر جدید ترین نسخه HTML می باشد که مورد تایید شبکه جهانی وب (W3C) است و قابلیت های خوب آن باعث شده تا برنامه نویسان حرفه ای برای طراحی صفحات وب از HTML5 استفاد نمایند.

در حال حاضر HTML5 با CSS3 همراه بوده و همچنان در حال توسعه و پیشرفت است.

چرا از HTML۵ استفاده کنیم؟

زبان پایه‌ای و استاندارد برای طراحی صفحات وب HTML است. بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی مانند PHP، asp، و زبان‌های برنامه نویسی دات نت از قالب HTML برای طراحی استفاده می‌کنند. تا کنون ورژن‌های متعددی از HTML ارائه شده است که آخرین آن HTML۵ محصول سال ۲۰۰۸ است.

مزایا و معایب زبان HTML چیست ؟

همانطور که گفته شد اچ تی ام ال یک زبان برنامه نویسی نیست. با این حال اچ تی ام ال در کنار css و js هسته اصلی یک وب سایت را تشکیل می دهند.

بنابریان زبان نشانه گذای HTML هم دارای محدودیت ها و مزایایی است. اما مزایا و معایب زبان HTML چیست؟ اگر این زبان دارای مشکلاتی است، چرا زبان شماره یک طراحی وب سایت به شمار می رود و تمام طراحان وب سایت باید از یادگیری html چیست شروع کنند.

مزایای HTML :

معایب HTM :

بیشتر بدانیم : دوره آموزش کاربردی و رایگان HTML

مطالب مرتبط

نرم افزارهای پرکاربرد رشته های مدیریت

daka
2 سال قبل

فریلنسینگ چیست و چه شرایطی دارد؟

daka
2 سال قبل

آشنایی با جلسه آغاز پروژه کیک آف

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل