دانشسرا مگ
بازاریابی

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن چیست؟

گیمیفیکیشن یا Gamification چیست؟یکی از روش‌های نوین بازاریابی است که در دهه اخیر محبوبیت زیادی در بین بازاریابان و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف پیدا کرده است.گیمیفیکیشن در بازاریابی شباهت بسیاری به بازاریابی چریکی دارد؛ چراکه در هر دوی این روش‌ها از اِلِمان‌ها، روش‌ها و خلاقیت‌هایی بکر استفاده می‌شود که ضمن درگیر کردن مخاطبین به فروش بیشتر و توسعه بیزینس‌‌ها می‌انجامد.

 

گیمیفیکیشن چیست؟

Gamification یا «بازی‌سازی» به اجرای روش‌های مبتنی بر بازی در محیط‌هایی گفته می‌شود که برای بازی مورد استفاده قرار نمی گیرند . به بیانی دیگر می‌توان گفت که گیمیفیکیشن در بازاریابی یعنی: «استفاده از روش‌های بازی‌گونه و سرگرم‌کننده برای درگیر کردن مخاطبین یک کسب‌وکار مشخص!» محیط کسب‌وکار با محیط‌های بازی فرق دارد اما با وارد کردن روش‌های بازی به آن می‌توان نتایج بهتری از آن کار گرفت.

 

گیمیفیکیشن در استراتژی بازاریابی

تمام ابعاد جادوی گیمیفیکیشن را بررسی نمایید،میزان ترافیک بیشتر،مشارکت بیشتر فکر کنید.

به خواسته مخاطب خودتوجه کنید،مهم این است که وقتی به بازی فکر میکنید مخاطب خود را در ذهن داشته باشید.چه چیزی برای آنها مفید خواهد بود و چه چیزی بیشتر مورد توجه آنها قرار می گیرد؟ بازی برای مخاطبان مسن تر با مخاطبان جوان یکسان نخواهد بود.

 

مزیت‌های گیمیفیکیشن چیست؟

 

گیمیفیکیشن در کسب و کار (5 مزیت مهم)

این روزها گیمیفیکیشن در کسب و کار بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است چون در حال حاضر واقعا برندهای محبوب و باکیفیت زیاد هستند و جذب مخاطب و وفادارسازی او یک چالش اساسی به حساب می‌آید. اما گیمیفیکیشن راه حل بسیار خوبی برای این مسائل ارائه کرده است که ما به 5 مورد اصلی آن می‌پردازیم:

 

1- افزایش تعامل مخاطب با برند توسط گیمیفیکیشن

طبق گزارشات وب سایت Digital Marketing Conference بسیاری از افراد به خصوص جوان‌ترها تبلیغاتی که در فضای آنلاین برایشان نمایش داده می‌شود را توسط ابزارهای مختلف، مسدود می‌کنند. (خود من یکی از آن‌ها هستم)! در واقع دیگر آن دیجیتال مارکتینگی که به سبک کنونی در همه سایت‌ها رایج است، تبلیغات سنتی محسوب می‌شود.

 

2- جمع آوری داده و اطلاعات از مشتریان

داده‌ها، اصل و اساس بازاریابی دیجیتال هستند. هرچه اطلاعات بیشتری درباره مشتریان فعلی و مخاطبان هدف خود داشته باشید، می‌توانید کمپین بازاریابی آینده خود را بهتر راه‌اندازی کنید. اما امروزه دریافت اطلاعات از کاربر، کار دشواری شده است و قوانین و شرایط خاصی دارد که نباید نقض شوند. Gamification این مشکل را هم حل کرده که مخاطبان خودشان اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهند. مثل اطلاعات کاربری، نیازها، خواسته‌ها، علایق و… .

 

3- هدف قرار دادن نسل Z

نسل Z یا Gen Z که به انگلیسی( Generation Z )خوانده می‌شوند همان نسل جدید امروزی هستند که زندگی آن‌ها با اینترنت عجین شده است. متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی (دهه هفتادی و هشتادی‌های ما) نسل Z را تشکیل می‌دهند که در حال حاضر در بازه سنی 5 تا ۲5 سال قرار دارند و بزرگترین گروه مصرف کننده به حساب می‌آیند.

 

4- حفظ رابطه با مصرف کننده و ایجاد وفادارسازی

با گیمیفیکیشن در بازاریابی، شما می‌توانید با حفظ رابطه، مشتری را به خود وفادار کنید. چیزی که در میان بازاریابان اغلب فراموش می‌شود این است که روابط باید بین برند و مشتریانشان سودمند و دوطرفه باشد.

 

5- افزایش آگاهی از برند

برندها همیشه به دنبال راه‌هایی برای دستیابی به مخاطبان موجود خود، مخاطبان جدید یا ارتباط مجدد با مخاطبان قدیمی هستند. گیمیفیکیشن این فرصت را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند تا در یک محیط سرگرم کننده با یک برند آشنا شوند.

 

سخن پایانی

حقیقت گیمیفیکیشن یا همان بازی سازی فرایندی است که به واسطه آن بتوانیم عناصر و تکنیک­های بازی را در زمینه‌های کاری و بازاریابی به گونه ای به کار ببریم که ماهیت بازی و سرگرمی ‌پیدا کنند و بتوانند کاربران زیادی را به سمت خود جلب نمایند.

 

بازاریابی شبکه ای یا مارکتینگ چیست؟

 

مطالب مرتبط

اتوماسیون بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد

daka
2 سال قبل

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ و چرا برای هر کسب و کاری لازم است؟

daka
2 سال قبل

لینکدین چیست و چه کاربردی دارد

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل