دانشسرا مگ
مهارت های عمومی

Google Drive چیست ؟ آشنایی با کاربرد های گوگل درایو

گوگل درایو چیست؟

آنچه در این مطلب می خوانیم:

    • فضای ذخیره سازی ابری «Cloud Storage» چیست؟
    • معرفی ابزارهایی که در گوگل درایو
    • بسرویس های یکپارچه گوگل درایو
    • Google Docs
    • Google Slides
    • Google Sheets

گوگل درایو یکی از ابزار های قدرت مند ذخیره اطلاعات را در اختیار افراد قرار داده است .کاربران گوگل تنها با ساخت یک حساب کاربری به 15 گیگابایت فضای ابری رایگان، جهت ذخیره فایل های خود در سرویس گوگل درایو، دسترسی می یابند و در صورت نیاز می توان مقدار این فضا را ارتقاء دهند.

فضای ذخیره سازی ابری «Cloud Storage» چیست؟

هارد دیسک، فلش مموری، حافظه گوشی، سی دی و … همگی حافظه هایی برای ذخیره سازی اطلاعات دیجیتال هستند. با پیشرفت فناوری و افزایش حجم داده ها، روش های سنتی کم کم کاربرد خود را از دست دادند و پیشگامان فناوری، فضای ذخیره سازی ابری را توسعه دادند.

به طور کلی به مجموعه ای از ابررایانه های متصل به هم، که تشکیل یک سامانه واحد را می دهند و فضای ذخیره سازی نا محدودی که همیشه و از طریق اینترنت، امکان دسترسی به آن وجود دارد را فراهم می آورند، فضای ابری می گویند.

 

 

همه کاربران وب و سازمان ها می توانند، از فضای ابری برای ذخیره اطلاعات دیجیتال خود استفاده کنند. امروزه سرویس های بسیاری وجود دارند که بر پایه همین فضای ابری، توسعه داده شده اند و از طریق رایانش ابری به کاربران خدمات رسانی می کنند.

برخی از معروف ترین سرویس هایی که فضای ابری در اختیار کاربران قرار می دهند، عبارتند از:  dropbox، GoogleDrive، OneDrive و iCloud

مهمترین مزیت فضای ابری، در دسترس بودن و امنیت بالای آن در کنار فضای نامحدود ذخیره سازی است. سرویس های ابری امکاناتی مثل ذخیره سازی داده، امکان به اشتراک گذاری داده ها، ابزار و نرم افزار های کاربردی را در اختیار کاربران قرار می دهند.

گوگل درایو چیست؟

گوگل درایو «Google Drive» از محبوب ترین سرویس های گوگل است، که بر پایه رایانش ابری فعالیت می کند و امکان ذخیره سازی و اشتراک هر نوع فایل دیجیتال را به کاربران می دهد.

گوگل درایو نه تنها مکانی برای ذخیره سازی است، بلکه امکان ایجاد پروژه و مدیریت آن را برای کارهای تیمی را فراهم آورده است. گوگل درایو همه محدودیت ها را برداشته و مهم نیست در کدام نقطه از جهان باشید، کافیست به شبکه جهانی اینترنت متصل شوید و بر روی پروژه مشترک با سایر همکاران تان کار کنید.

همه کاربرانی که حساب Gmail دارند، می توانند از سرویس گوگل درایو استفاده کنند. در همان آغاز کار به هر کاربر 15 گیگابایت فضای رایگان، اختصاص داده می شود که به مرور زمان و در صورت نیاز، می توان آن را ارتقاء داد و از فضای بیشتری استفاده کرد. البته افزایش فضای ذخیره سازی نیاز به پرداخت هزینه خواهد بود.

چه چیزهایی را می توان در Google Drive ذخیره کرد؟

هر نوع فایلی که روی گوشی یا کامپیوتر قابل ذخیره سازی باشد، در گوگل درایو نیز امکان ذخیره شدن دارد. در حال حاظر بیش از 30 نوع فایل را می توان در فضای ابری گوگل ذخیره و مدیریت کرد.

عکس، فیلم، متن، صوت، فایل های گرافیکی، فایل های مایکروسافت آفیس، فایل های آدوب فوتوشاپ، فایل های نرم افزار Pages اپل، PDF، اتوکد اتودسک، فونت ها، مخاطبین سیم کارت و … از جمله فایل هایی هستند می توان در این سرویس ذخیره کرد.

 

معرفی ابزارهایی که در گوگل درایو موجود است

به جز سرویس های شرکت گوگل می توانید صدها برنامه کاربردی و سرویس دیگر را با گوگل درایو خود مرتبط کنیدو به صورت مستقیم فایل های خود را از این برنامه ها آپلود کنید، یا با استفاده از این برنام ها، فایل های خود را ویرایش کنید.

بیشتر بدانیم : آموزش کاربا گوگل درایو

سرویس های یکپارچه گوگل درایو

در اینجا به معرفی چند سیستم کاربردی گوگل می پردازیم.

Google Docs

Microsoft Word از محبوب ترین و کامل ترین نرم افزار های مدیریت متن است. گوگل داکس نیز با فراهم آوردن ابزار پیشرفته، تقریبا سرویسی مثل مایکروسافت وورد فراهم آورده که امکان تایپ، ویرایش، افکت گذاری، تغییر فونت، لینک دهی، اشتراک گذاری و … را فراهم آورده است.

بین این دو سرویس واژه پرداز گوگل و مایکروسافت، سازگاری کامل وجود دارد و اسنادی که توسط هر کدام ایجاد شده اند را می توان با نرم افزار شرکت رقیب مشاهده و ویرایش کرد.

بین این سرویس و گوگل درایو تعامل ایجاد شده و می توانید هر فایل متنی را به کمک گوگل داکس مشاهده و ویرایش کنید. حتی اگر توسط مایکروسافت ورد تهیه و ذخیره شده باشد.

Google Slides

سرویس گوگل اسلایدز، همه کارهایی را که می توانید با نرم افزار پاورپوینت مایکروسافت انجام دهید را فراهم آورده است. این سرویس نیز در تعامل با گوگل درایو بوده و به کاربران اجازه ایجاد و ویرایش اسلاید های زیبا جهت ارائه کنفرانس و … را می دهد.

با استفاده از Google Slides می توانید، اسلاید های زیبا بسازید، نمودار و تصویر به آن بیافزایید، از پویا نمایی و قلم ها و فونت های مختلف استفاده کنید. این ابزار به صورت آنلاین در دسترس است و با هر دستگاهی می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

Google Sheets

سرویس Google Sheets نیز همانند اکسل طراحی شده تا توسط آن بتوانید، داده های تان را درون جدول ها قرار دهید و با استفاده از نمودارهای رنگی و جذاب، به دسته بندی و تجزیه و تحلیل داده ها بپردازید.

این ابزار با Excel سازگار بوده و توسط آن می توانید به ویرایش و اشتراک گذاری این نوع فایل ها بپردازید. Google Sheets را می توان با رایانه یا تلفن همراه استفاده کرد و به صورت مشترک به صورت تیمی به ویرایش آن پرداخت.

مطالب مرتبط

دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ و چرا برای هر کسب و کاری لازم است؟

daka
2 سال قبل

مدیریت ریسک پروژه

daka
2 سال قبل

آشنایی با تیم سازی

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل