دانشسرا مگ
طراحی و توسعه وب

تفاوت UI و UX در چیست و چه کاربردی دارند؟

تفاوت UI و UX در چیست

واژه UI مخفف (User Interface) به معنی رابط کاربری است.واژه UX نیز مخفف (User Experience) به معنی تجربه کاربری است.این دو مورد در طراحی محصولات دیجیتالی میان مردم رایج هستند. اما بعضی اوقات آن ها را به جای هم یا اشتباه بکار می برند.در ادامه این مقاله با تفاوت UI و UX بیشتر آشنا می شویم.

 

طراحی UX چیست؟

طراحی تجربه کاربری فرآیند ایجاد محصولاتی است که تجربیات معنی دار و مرتبط را برای کاربران فراهم می‌کنند. این امر مستلزم تحقیق و تحلیل کلیه اطلاعات مربوط به مشتری، سازماندهی محتوا و مرتب سازی آن‌ها است تا کاربر بتواند آنچه را که به دنبالش است سریع و آسان، پیدا کند.

پیتر مورویل اظهار داشت که چرایی و چگونگی جدایی ناپذیر هستند، بنابراین ما دو فرآیند محدود داریم که به سمت همان هدف گرایش دارند: محتوا را با راحت‌ترین و دلپذیر‌ترین راه به کاربر ارائه کنید.

هدف از طراحی UX ایجاد یک محصول دیجیتالی است که کاربر با آن احساس راحتی می‌کند. این امر شیوه عملکرد یک محصول و کاربر را به شامل می‌شود که به این ترتیب است.

 

رابط کاربری یا UI چیست ؟

مهمترین ویژگی هر محصول، قابل استفاده بودن آن است. مثلا وقتی می‌خواهید یک در را باز کنید از دستگیره استفاده می‌کنید. بدون دستگیره در باز و بسته نمی‌شود و به همین دلیل قابلیت استفاده ندارد.وقتی می‌خواهید از یک چاقو استفاده کنید، دسته آن را می‌گیرید. بدون دسته، مجبور بودید تیغه چاقو را با دست بگیرید که هم خطرناک است و هم استفاده از آن راحت نیست.

در حقیقت هر چیزی که باعث شود بتوانیم از یک محصول استفاده کنیم، رابط کاربری نام دارد.با این توضیحات، رابط کاربری در طول تاریخ سابقه دارد. هر محصولی که بشر تولید می‌کند، قاعدتا باید قابل استفاده باشد و رابط کاربری داشته باشد.

تفاوت UI و UX در چیست؟

تا اینجای مقاله تجربه کاربری و رابط کاربری را تعریف کردیم. در ادامه لازم است توضیح دهیم که اگرچه UI و UX در مواردی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند یا زیرمجموعه یکدیگر محسوب می‌شوند اما به طور کلی دو مبحث کاملا مجزا هستند که لازم است طراحی هر بخش را متخصص مربوط به همان بخش در اختیار بگیرد. استفاده از دو تیم طراحی برای طراحی تجربه کاربری و رابط کاربری در شرکت‌های بزرگ مرسوم است اما در شرکت‌ها یا سایت‌های کوچک، به طور معمول تیم جداگانه‌ای برای هر بخش در نظر گرفته نمی‌شود.

بنابراین، اگر برای طراحی UI و UX می‌توانید دو تیم طراحی در نظر بگیرید، حتما این اقدام را انجام دهید. زیرا حضور طراح متخصص نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. در مقابل اگر امکان در اختیار گرفتن دو تیم طراحی را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما تمام جزئیات رفتار و احساس کاربرانتان را در نظر بگیرید و این اطلاعات را مدام در اختیار طراح بگذارید.

 

ارتباط بین UI و UX:

در خصوص پرسش اکثر کاربران کهui بهتر است یا ux؟ باید ذکر کنیم که ui تنها با بخش کوچکی از ux سروکار دارد. در حالیکه طراح تجربه کاربری بعد از اتمام طراحی منظم به بررسی رفتار کاربر و آزمایش راهکار‌هایی جهت بهبود تجربه کاربر در برخورد با محصول می‌پردازد. همین آزمایش‌ها و در نظر گرفتن راهکار‌های جدید و موثر باعث بهبود ui دربه روز رسانی های جدید خواهد شد.

 

کدام یک، UI یا UX ؟

اگر چه مفهوم ui و ux معنایی متفاوت از یکدیگر دارند، اما در طراحی جدا از هم نیستند. به عبارت دیگر ui و ux دو مکمل هستند و طراحان با استفاده از این دو مفهوم است که طراحی‌های زیبا و کاربردی را به وجود می‌آورند. هر کدام از این دو مفهوم کارایی خاص خود را دارد.

 

زمینه های شغلی تفاوت  UI و UX:

در شرکت‌های نوپا مسئولیت طراح رابط کاربری بر عهده صاحب شرکت می‌باشد. این فرد با استفاده از تکنیک‌های طراحی سایت درخواست‌های خود را برای اعضای گروه می‌فرستد اما در شرکت‌های بزرگ و معتبر فردی را جهت انجام طراحی و بررسی تجربه کاربری استخدام می‌کنند. معمولاً نتیجه‌ای که با طراحی این فرد متخصص به دست می‌آید در مقایسه با طراحی‌های صاحب شرکت بسیار کارآمد‌تر است.

 

وظایف طراح تجربه کاری یا ux

یک طراح تجربه کاربری اکثرا با تمام افراد تیم در ارتباط است. به همین دلیل باید مهارت‌های برقراری رابطه اجتماعی را کسب کرده باشد. همچنین فرد باید به تمام ابزار‌های تحقیق و آنالیز مسلط باشد تا بتواند اهداف شرکت‌ها را از ایجاد سایت تحقق ببخشد.

 

طراحی تجربه کاربری یا ux کار مسئولیت:

 

وظایف طراح رابط کاربری یا ui

مسئولیت ui کار یا طراح رابط کاربری در دو جنبه بررسی می‌شود. این نوع جامعه عبارتند از: طراح رابط کاربری، کدنویسی رابط کاربری یا اجرای نهایی.در اکثر شرکت‌ها این دو بخش کاملاً از هم جدا هستند. به این صورت که طراحی که در زمینه در ترافیک تخصص دارد ابتدا طرح را به صورت ساده بر روی کاغذ ترسیم می‌کند و بعد آن طرح ابتدایی را با استفاده از ابزار‌هایی مانند فتوشاپ بر روی سایت پیاده می‌کند.

 

ابزار کار طراح رابط کاربری ui

همانطور که قبلاً اشاره شد طراح رابط کاربری در دو جنبه فعالیت می‌کند اما بخش طراحی گرافیکی مهمتر از بخش کد‌نویسی می‌باشد. در بخش مذکور  ( طراحی گرافیک)  چهار ابزار بیشتر از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سخن پایانی

از تفاوت های  UI و UX می توان اشاره کرد که UX یا تجربه کاربری: شامل موارد بازاریابی و تاثیر پذیرفته از عملکردهای کاربر UI یا رابط کاربری: شامل طرح ها، ویژگی های بصری، رنگ ها و فونت ها، نماها و شمایل و موارد مربوطه می باشد.

 

UI یا رابط کاربری چیست؟اصول و فرایند طراحی UI

 

UXیارابط کاربری چیست؟اصول و فرایند طراحی UX

 

مطالب مرتبط

آشنایی با sass

daka
2 سال قبل

فریلنسینگ چیست و چه شرایطی دارد؟

daka
2 سال قبل

UXیارابط کاربری چیست؟اصول و فرایند طراحی UX

daka
2 سال قبل
خروج از نسخه موبایل