نرم افزار ایویوز Eviews یکی از نرم‌افزار‌های آماری و اقتصادسنجی به روز است که ابزاری تحلیلی برای کاربران فراهم می‌کند و بکارگیری آن با سهولت همراه است. در نوشتار پیش‌رو به مهم‌ترین کاربردهای ایویوز و وجه تمایز آن با سایر نرم‌افزار‌های آماری و اقتصادسنجی مشابه پرداخته‌ایم. همچنین، در این مطلب، با تعدادی از دستور‌های ابتدایی مانند نحوه ذخیره پرونده‌ها، وارد کردن مشاهدات و رسم نمودار، آشنا می‌شویم.

 

نرم افزار ایویوز چیست؟

نرم افزار Eviews از نرم‌افزار‌هایی با زبان ساده است. به عبارتی دیگر، ایویوز یک نرم‌افزار است که یادگیری آن آسان به شمار می‌رود و از آن برای انجام فعالیت‌های اقتصادسنجی و آماری و پیش‌بینی استفاده می‌شود. با بکارگیری نرم افزار ایویوز می‌توانید به سرعت و به صورت موثر داده‌های خود را مدیریت کنید. تحلیل آماری انجام دهید. مدلسازی و پیش‌بینی کنید. با استفاده از ایویوز می‌توانید نمودارهایی با کیفیت بالا برای نشر یا استفاده در نرم‌افزار‌های دیگر، از آن‌ها بهره بگیرید.

 

کاربردهای نرم افزار Eviews چیست؟

ایویوز از نرم‌افزار‌های پیش‌بینی آماری به شمار می‌رود. از نرم افزار ایویوز می‌توان در موارد زیر استفاده کرد.

  • حداقل مربعات
  • مدل‌های خطی تعیمیم‌یافته
  • رگرسیون چندک یا چندکی
  • مدل ARCH
  • رگرسیون هم‌انباشتگی با مشخص کردن معادله رگرسیون برای دوره زمانی مورد نظر

 

تاریخچه نرم افزار ایویوز Eviews

این نرم‌افزار توسط شرکت IHC واقع در ایرواین کالیفرنیا تولید شده است. در واقع، می‌توان گفت که در ابتدا این نرم‌افزار توسط (Quantitative Micro Software | QMS) توسعه و نشر داده شده بود.در آن‌زمان، MicroTPS از شرکت QMS یکی از اولین نرم‌افزار‌های پیش‌بینی‌کننده و تحلیلی در دسترس برای رایانه‌های شخصی بوده است.

 

مزایای نرم افزار ایویوز چه هستند؟

از مزایای نرم‌افزار Eviews می توان به این مورد اشاره کرد که کار با آن آسان است و تنها با دسترسی به منو‌ها می‌توانید فعالیت دلخواه خود را انجام دهید. همچنین، تصاویر و گراف‌های رسم‌شده در نرم‌افزار ایویوز را می‌توانید به سایر نرم‌افزار‌های اقتصادسنجی انتقال دهید.

 

مقایسه زبان برنامه‌نویسی R و نرم افزار ایویوز

اگر داده‌ها به صورت «سری زمانی» (Data Series) باشد و نیاز به تحلیل اقتصادسنجی داشته باشیم، در این صورت، بکارگیری Eviews ارجحیت دارد. در صورتی که با دستور نوشتن در R آشنایی دارید، پکیج نرم‌افزار R پیشنهاد می‌شود.

 

مثالی از بکارگیری نرم‌افزار ایویوز

توجه داشته باشید که نمی‌توان از ایویوز برای تحلیل‌های مالی مانند موارد مطرح‌شده در اقتصاد مهندسی، شبیه نرخ بازده داخلی و ارزش خالص کنونی و شبیه سازی و تحلیل هزینه استفاده کرد. شما می‌توانید از طریق منو‌ها به دستور‌های Eviews دسترسی پیدا کنید.

 

آشنایی با قابلیت‌های برنامه EViews

مهم‌ترین ویژگی نسخه جدید EViews امکان ایجاد و محاسبه سری‌های زمانی است که در تحلیل بازار سهام نقض مهمی ایفا می‌کند. تخمین‌های خطی و غیر خطی معادلات ساده و همزمان، رسم نمودارهای آماری (مانند نمودارهای دایره‌ای، میله‌ای، نقطه‌ای و پراکنش)، همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی و توابع موجود در نرم افزار از دیگر قابلیت‌های این برنامه است.

علاوه بر قابلیت‌های بالا این برنامه توانایی تخمین مدل‌های مختلف اقتصادی با استفاده از روش‌های VAR و VECM و امکان تبادل اطلاعات از طریق نرم افزارهای دیگر را به کاربر می‌دهد.

ایجاد آزمون‌های مختلف جهت تخمین دقیق و بررسی مواردی همچون خطای همبستگی، شکست ساختاری و … همچنین امکان برنامه نویسی در محیط نرم افزار برای تحلیل سیستم‌های کلان اقتصادی و برآورد مدل‌های اقتصادی به روش‌های (GLS,OLS,TSLS,2SLS,3SLS) از دیگر ویژگی‌های نرم افزار کاربردی EViews است.

 

سخن پایانی

با بکارگیری Eviews می‌توانید به سرعت به رابطه‌ای آماری از داده‌های خود دست پیدا و سپس از این رابطه برای پیش‌بینی مقادیر آتی استفاده کنید. از Eviews می‌توانید برای تحلیل داده به صورت علمی و ارزیابی، تحلیل مالی، پیش‌بینی در اقتصاد کلان، پیش‌بینی میزان فروش و تحلیل استفاده کنید. Eviews نسخه‌ای جدید از مجموعه‌ای از ابزار‌ها برای دستکاری کردن داده است. در زمان نگارش این مطلب، Eviews 12 آخرین نسخه ارائه‌شده ایویوز به شمار می‌رود. با وجود استفاده از نرم‌افزار‌های متعدد و زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر، نرم افزار ایویوز همچنان یکی از شناخته‌شده‌ترین و معتبرترین نرم‌افزار‌ها برای آموزش و یادگیری اقتصادسنجی به شمار می‌رود.

 

آموزش دوره تحلیل سریهای زمانی با EViews