اکسل از نرم افزارهای مجموعه آفیس است که در همه‌ی شاخه‌ها کاربرد دارد، ضرورت اکسل در مهندسی صنایع هم از کسی پوشیده نیست. این نرم افزار در رشته صنایع مثل یک آچار فرانسه عمل کرده و عدم آشنایی و کار نکردن با آن باعث جا ماندن از فضای رقابتی در رشته مهندسی صنایع می‌شود. با ما همراه باشید تا به در مورد کاربرد اکسل در مهندسی صنایع آشنا شویم.

کاربرد اکسل در مهندسی صنایع

رشته صنایع رشته‌ای است که با گزارشات و تحلیل داده‌ها سروکار دارد. اکسل هم پایه‌ای ترین نرم افزاری است که به کمک مهندسان صنایع می‌آید. ضرورت اکسل در مهندسی صنایع از آنجا شروع می‌شود که در تمام حوزه‌هایی که صنایع استفاده می‌شود و تمام دروس این رشته کاربرد دارد.

اکسل در مهندسی صنایع، از پارامترهایی است که افراد برای اشتغال در موقعیت‌های مختلف باید به آن آشنایی داشته باشند. تسلط به اکسل به ویژه بخش کد نویسی (VBA) آن و داشبورد نویسی مناسب برای افرادی است که قصد دارند در حوزه‌های داده کاوی، تحلیل اطلاعات و مدیریت از آن استفاده کنند.

اضافه شدن مهارت کاربرد اکسل (Microsoft Excel) در مهندسی صنایع، به رزومه دانشجویان رشته مهندسی صنایع، میتونه در مسیر جستجوی کار کمک شایانی به کارجویان مهندسی صنایع داشته باشه و شانس مورد اقبال قرار گرفتن رزومه شون رو به عنوان یک مهندس صنایع افزایش بده.البته در کنار اضافه کردن مهارت کاربرد اکسل (Microsoft Excel) در مهندسی صنایع، در حوزه های تخصصی مهندسی صنایع مثل کنترل موجودی، طرح ریزی واحدهای صنعتی، امکان سنجی و … دانشجویان و علاقه مندان میتوانند در دوره های داشبوردسازی با اکسل شرکت کنند .

با ما همراه باشید تا در ادامه به کاربرد اکسل در مهندسی صنایع آشنا شدیم.

1. اکسل در تهیه گزارشات مدیریتی

در بسیاری از موارد از اکسل برای گرفتن گزارشات مختلف مانند گزارش برای مدیریت استفاده می کنند. همان طور که گفتیم نرم افزار اکسل دارای توابع زیادی است که این توابع زمینه های مختلفی مانند حسابداری، مالی، اقتصادی، آماری و غیره را در برمیگیرند. همین گستردگی در توابع نقطه  عطفی برای این نرم افزار شده است و امکان بکارگیری و کاربرد اکسل را در زمینه های مختلف به وجود آورده است.

2. کاربرد اکسل در مدیریت پروژه

ایجاد داشبوردهای مدیریتی برای برنامه‌ریزی پروژه از اصلی‌ترین کاربردهای اکسل در مهندسی صنایع است. ایجاد ساختار WBS، تعریف فعالیت‌ها، تعیین مدت زمان فعالیت‌ها، تقویم پروژه‌ها، گروه بندی فعالیت‌ها و تعریف منابع پروژه از جمله استفاده‌هایی است که از اکسل در حوزه مدیریت پروژه می‌شود.

نتایجی از که از ورودی‌های گفته شده بدست می‌آید در نهایت به ایجاد گانت چرات، ارزش وزنی فعالیت‌ها، P-Value و … منجر می‌شود.

بیشتر بدانیم : مشاهده آموزش ساخت داشبورد با اکسل

3. کاربرد اکسل در کنترل کیفیت

استفاده از توابع تعریف شده در اکسل مانند: VLOOKUP، INDEX، MATCH و… باعث می‌شود تا داشبوردهای مورد نیاز برای کنترل کیفیت ایجاد شده تا محاسبات مورد نیاز به سرعت انجام شود.

4. اکسل در ایزو

در فایل‌های اکسل می‌توان شاخص‌های کیفی که در متن استنانداردهای ایزو آورده شده را، در قالب نمودارها و جداول به نمایش گذاشت. با استفاده از فرمول نویسی در اکسل می‌توان نتایج حاصل از بکارگیری این استانداردها در کسب و کارها را نیز ارائه کرد.

5. اکسل در تحقیق در عملیات (Operations Research)

انتخاب بهترین راه اصلی‌ترین هدف در تحقیق در عملیات است. نرم افزار اکسل در کنار دیگر نرم افزارها مانند: LINGO،GINO  ،  GAMS و… می‌تواند در این راه کمک کننده باشد. استفاده از ابزار Solver برای حل ماتریس‌ها و جداول سیمپلکس روشی برای حل سریع‌تر مسائل مدلسازی و بهنیه‌سازی است.


برای مشاهده آموزش کار با ابزار solver کلیک کنید.


6. اکسل در برنامه ریزی تولید

برنامه‌ریزی تولید از دروس تخصصی در رشته مهندسی صنایع است که به حل مسائل مختلف در زمینه تولید و بهنیه‌سازی می‌پردازد. حل مسائل برنامه‌ریزی خطی و غیر خطی، مسائل مربوط به مدلسازی خطوط تولید، حل مسئله تخصیص، برنامه‌ریزی برای انبار و کنترل موجودی، به وسیله نرم افزار اکسل قابل انجام است.

7. اکسل در مدیریت مالی

محاسبه‌ی اقساط، بهره‌ها، میزان خرید و فروش، اوراق قرضه، استهلاک دارایی‌ها، سرمایه در گردش، صورت‌های مالی و… از کاربرد اکسل در مهندسی صنایع در حوزه مدیریت مالی است.

8. اکسل در اقتصاد مهندسی

برای استفاده سریع‌تر از نرخ ارزش فعلی، میزان استهلاک، محاسبه نرخ بهره، نقطه سر به سر، آنالیز حساسیت طرح، نرخ بازگشت سرمایه و…، بکارگیری اکسل بهترین گزینه است؛ محاسبه این فرآیندها در اکسل با توابع مالی و اقتصادی موجود در این نرم افزار انجام می‌شود.

9. اکسل در آمار مهندسی

ایجاد انواع میانگین‌ها، ایجاد اعداد تصادفی و استفاده از تابع Random، چندک‌ها، واریانس و انحراف معیار، انجام آزمون‌های آماری، طراحی شاخص‌های پراکندگی، بکارگیری توابعی مانند پواسون، نرمال، یکنواخت، برنولی، دو جمله‌ای و…. اینها نمونه‌هایی از استفاده اکسل در آمار مهندسی است.

10.اکسل در طرح ریزی واحد های صنعتی

موضوعی که در طرح ریزی یک واحد صنعتی مورد اهمیت قرار میگیرد چیدمان صحیح بخش های مختلف یک واحد تولیدی در کنار یک دیگر است. به طوری که بتوان با بهترین بهره وری در استفاده از امکانات آن واحد رسید درحالی که هزینه های آن واحد تولیدی حداقل است. برای تحقق این مهم بایستی بخش های مختلف را براساس میزان ارتباط و مواردی از این دست در کنار یکدیگر قرار گیرند تا به بالاترین بهره وری برسیم.

اکسل نیز از پس این مسئله بر می آید و توانایی حل و طراحی بهینه ترین چیدمان را دارد ولی باید این کار در اکسل نیاز به ماکرونویسی داریم. در واقع ما در اکسل با استفاده از ماکرو الگوریتم های نرم افزار های طرح ریزی واحدهای صنعتی مانند Aldep و Craft را بررسی میکنیم.

11.اکسل در برنامه ریزی تولید

برنامه‌ریزی تولید یکی از دروس تخصصی و مهم در رشته مهندسی صنایع است که به حل مسائل مختلف در زمینه تولید و بهنیه‌سازی می‌پردازد. حل مسائل برنامه‌ریزی خطی و غیر خطی، مسائل مربوط به مدلسازی خطوط تولید، حل مسئله تخصیص، برنامه‌ریزی برای انبار و کنترل موجودی، به وسیله نرم افزار اکسل قابل انجام است.

در کنار استفاده از نرم افزارهایی مانند: MRP،OPT ،FLB  اکسل هم می‌تواند به اجرا و پیاده‌سازی برنامه‌ریزی احتیاجات مواد بپردازد. ضرورت اکسل در مهندسی صنایع را می‌توان در طراحی فرم و سیستم کدینگ انبار کارخانه‌ها دانست.

12.اکسل در نگهداری و تعمیرات

برای انجام مأموریت‌ها و محاسبات مربوط به نگهداری و تعمیر تجهیزات، اکسل ابزاری است که می‌تواند به کمک مهندسان آمده و زمان مناسب برای رسیدگی به تجهیزات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اکسل با محاسبه‌ی شاخص‌های OEE و TEEP، کارایی و عملکرد تجهیزات را بررسی می‌کنند.

سخن پایانی

یادگیری اکسل برای مهندسان صنایع یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه داشته باشند، چرا که به ضرورت اکسل در مهندسی صنایع روز‌به‌روز در حال گسترش است و به تمام بخش‌ها وارد شده است. استفاده از این نرم افزار در همه‌ی سطوح سازمانی به مدیران و کارشناسان پیشنهاد شده است، به همین دلیل نباید نگران موقعیت شغلی در این زمینه بود.

می‌توان گفت اگر فقط به اکسل مسلط باشید، باز هم فرصت‌های شغلی خوبی در انتظار شما خواهد بود هر چند که یادگیری اکسل برای یک مهندس صنایع تنها اول مسیر است.

بیشتر بدانیم : مشاهده آموزش اکسل