UI چیست؟ مخفف کلمه User Interface است.درواقع فضایی جهت رخ داد تعامل بین انسان و ماشین است. طراحی UI در اصل میخواهد محصولاتی با قابلیت استفاده ی آسان به کاربران ارائه دهد.

 

UI  یا رابط کاربری چیست؟

اگرشما طراح سایت باشید و یا علاقمند به یادگیری درباره آن، ممکن است به کلمه UI یا UX برخورده باشید. باید گفت که این دو اصطلاح کاملا از هم مجزا هستند. در این مقاله ما میخواهیم راجع به UI توضیحاتی به شما بدهیم. درصورتی که درباره ی UI اطلاعی ندارید و یا میخواهید اطلاعات خود را تکمیل کنید در این آموزش همراه ما باشید.

 

5اصول طراحی رابط کاربری

  • اصل سادگی
  • اصل پدیداری
  • اصل اطلاع رسانی
  • اصل ساختار
  • اصل انعطاف پذیری

 

نکات لازم در طراحی رابط کاربری

حالا که بخش‌های مختلف طراحی رابط کاربری را شناختید، بد نیست بدانید که با رعایت یک سری نکات لازم در طراحی رابط کاربری می‌توانید یک UI حرفه‌ای و جذاب داشته باشید. در ادامه می‌خواهیم بیشتر از این نکات مهم و طلایی بگوییم.

در طراحی رابط کاربری دو نکته خیلی مهم است. یکی اینکه زیبایی بصری را حفظ کنید تا مخاطبان جذب زیبایی طراحی و البته اصولی آن شوند. نکته دوم این است که هیچ چیز به اندازه سادگی و دسترس‌پذیری راحت در رابط کاربری اهمیت ندارد. بنابراین حواستان باشد برای اینکه یک طراحی قوی داشته باشد، نیازی نیست حتما طراحی پیچیده ای در نظر بگیرید.

دومین نکته مهمی که در طراحی رابط کاربری باید به آن اشاره کنیم مخاطبان حدف و نیازهای آنهاست؛ چراکه اصلی ‌ترین دارایی شما مخاطبان هستند و باید کاری کنید که علاوه بر لذت بردن از زیبایی ظاهری سایت، بتوانند هر چیزی را خیلی راحت در جای خود داشته باشند. تلاش کنید با درک درست از مخاطب و نیازهایش همیشه همراه او باشید.

اگر نتوانید پیام درست را به مخاطب منتقل کنید، یا در جای درست پیام‌های خطا و هشدار را نشان ندهید، رابط کاربری شما دچار مشکل خواهد بود و به اعتبارتان ضربه می‌زند. این کار باعث می‌شود تا ارتباط و تعامل درستی میان کاربران و سایت یا اپلیکیشن شما شکل نگیرد و کم‌کم قیدتان را بزند.

 

انواع طراحی رابط کاربری با UI:

  • CLI یا رابط خط فرمان:

از این رابط جهت اجرای دستورات استفاده میشود که کاربرد عمده ی آن در برنامه نویسی است

  • NLI یا رابط زبان طبیعی:

این رابط امکان برقراری ارتباط بین کاربر و دستگاه به جای زبان رایانه ای را فراهم میکند

  • رابط مبتنی بر منو:

کاربران به وسیله فهرست ها و صفحات با دستگاه در ارتباط هستند

  • GUI یا رابط کاربری گرافیکی:

استفاده از آیکون های گرافیکی میتواند امکان برقراری ارتباط با دستگاه را فراهم سازد

  • رابط مبتنی بر فرم :

لیستی از سوالات و گزینه ها به وسیله این نوع رابط برای کاربر تکمیل میشود

  • VUI یا رابط کاربری صوتی:

به وسیله این رابط میتوان به وسیله گفتار با دستگاه ارتباط برقرار کرد

 

طراحی UI شامل چه بخش‌هایی است؟

  • طراحی دیداری

قسمت بصری یا دیداری در طراح رابط کاربری اهمیت بسیار زیادی دارد. چون این بخش اولین جایی است که کاربر با آن ارتباط می‌گیرد و اگر Visual Design خوبی نداشته باشید، ممکن است برای همیشه کاربرتان را از دست بدهید.

طراحی بصری شامل موارد مختلفی چون استفاده درست از عکس‌ها، تایپوگرافی، طرح‌بندی، رنگ‌بندی، استفاده از المان‌های، به کارگیری المان‌های تصویری و… می‌شود. شما باید در عین اینکه زیبایی‌شناسی را رعایت می‌کنید از اصول جدید نیز پیروی کنید تا دسترسی ساده‌ای را در اختیار مخاطبان قرار دهید.

  • طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکی مربوط به جایی می‌شود که تمام المان‌های بصری شامل عکس‌ها، تایپوگرافی، تصاویر متحرک، موشن گرافی و… به شکلی حرفه‌ای و هنرمندانه باهم ترکیب شوند و ظاهر گرافیکی و طراحی خلاقانه خود را به رخ همه کشیده شود.

  • رنگ‌بندی و هویت بصری

استفاده صحیح از روانشناسی رنگ‌ها، به‌کارگیری دقیق رنگ‌های درستی برای قسمت‌های مختلف و حفظ ساختار یکپارچه و هویت بصری نکات مهم است که باید در بخش‌های مختلف طراحی کاربری رعایت کنید. شما باید در جای درست به صورت هدفمند و هوشمندانه از رنگ‌های موردنظر استفاده کنید تا بتوانید تعامل بیشتری با مخاطبان داشته باشید.

  • تایپوگرافی

نوشته‌ها و فونت‌ها یکی از مهمترین بخش‌های طراحی رابط کاربری هستند؛ چراکه بیشتر پیام شما باید از طریق همین نوشته‌ها به کاربر منتقل شوند و باید ضمن رعایت خوانایی کامل، از فونت زیبا با اندازه درست استفاده شود.

جمع بندی

رابط کاربری UI یکی از مهمترین مواردی است که باید در طراحی سایت، اپلیکیشن، نرم افزار، بازی کامپیوتری و… رعایت کنید. در واقع رابط کاربری عامل تعامل میان سیستم و کاربر است و باید هر چه می‌توانید آن را ساده و زیبا طراحی کنید تا بتوانید مخاطبان را راضی نگه دارید.

 

UXیارابط کاربری چیست؟اصول و فرایند طراحی UX