PRINCE2 مخفف PRojects IN Controlled Environments 2 (پروژه در یک محیط کنترل شده) است و توسط آژانس دولتی انگلستان گسترش یافته است . استاندارد Prince2 یک متودولوژی برای انجام پروژه و ماحصل پروژه های موفق و ناموفق و راهکار های برتراست. در این مقاله از وبلاگ دانشسرا در مورد استاندارد مدیریت پروژه پرینس ۲ و اصول مدیریت پروژه در پرینس ۲ صحبت خواهیم کرد.

استاندارد مدیریت پروژه پرینس 2 چیست ؟

استانداردها و چهارچوب های فراوانی برای مدیریت پروژه وجود دارند که بعضی از آن ها مانند چهارچوب های چابک (Agile) در پروژه هایی خاص کاربرد دارند و برخی دیگر مانند PRINCE2 و  PMBOK در هر نوع پروژه مورد استفاده قرار میگیرند. این استانداردها و رویکردها انواعی نیز دارند و هرکدام جنبه ای از مدیریت پروژه را پوشش می دهند 2 PRINCE استانداردی که یک متودولوژی مدیریت پروژه ارائه می دهد.

اصول پرینس ۲ (PRINCE2)

روش استاندارد مدیریت پروژه Prince2 مبتنی بر مجموعه‌ای شامل ۷ اصل است. اصول، به معنی مبانی و پایه‌هایی است که هر چیز دیگری در روش‌ شناسی بر اساس آن بنا شده است. که شامل موارد زیر است:

  1. ادامه توجیه کسب و کار
  2. آموختن از تجربه
  3. نقش‌ها و مسئولیت‌های مشخص‌شده
  4. مدیریت مراحل
  5. مدیریت بر اساس استثنا
  6. تمرکز روی محصولات
  7. مناسب‌سازی با محیط

بنابراین، بیایید به هر یک از این اصول نگاهی بیاندازیم

می توانید برای آشنایی بیشتر دوره آموزشی PRINCE2مشاهده فرمائید

1-ادامه توجیه کسب و کار

اولین اصل پرینس ۲ تأکید می‌کند که پروژه باید همیشه مطلوب، قابل اجرا و دستیابی باشد، در غیر این صورت باید بسته شود. مطلوب به تعادل هزینه‌ها، منافع و ریسک‌ها اشاره دارد. قابل اجرا به توانایی تحویل محصولات اشاره می‌کند و قابل دستیابی تعیین می‌کند که آیا استفاده از محصولات پروژه منجر به نتایج و مزایای مورد انتظار می‌شود یا خیر.

2-آموختن از تجربه

ما به عنوان انسان ممکن است اشتباهات خود را تکرار کنیم. پرینس ۲ این گرایش را با نیاز برای درسی که از پروژه‌ها می‌آموزیم، برطرف می‌کند. این نیاز آنقدر اهمیت دارد که به یک اصل در روش تبدیل شده است.

3-نقش‌ها و مسئولیت‌های مشخص‌شده

اگر همه بدانند که چه چیزی از آن‌ها خواسته می‌شود، احتمال ارائه یک پروژه موفق بسیار بهبود می‌یابد. هرگونه سردرگمی در مورد اینکه چه کاری باید توسط چه کسی و در چه زمانی انجام شود، ممکن است برای پیشرفت پروژه مضر باشد.

4-مدیریت مراحل

طبق این اصل، هر مرحله از یک پروژه باید به درستی برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل شود. یک پروژه پرینس ۲ حداقل به دو مرحله نیاز دارد: مرحله اول به نام مرحله “راه‌اندازی“ (که طی آن پروژه برنامه‌ریزی می‌شود) و حداقل یک مرحله دیگر که شامل تحویل محصولات تخصصی پروژه است.

5-مدیریت بر اساس استثنا

در یک پروژه پرینس ۲ ، تحمل برای هر هدف پروژه (زمان، هزینه، کیفیت، محدوده، مزایا و ریسک) ایجاد می‌شود. محدودیت اختیارات تفویض‌شده نیز تعیین شده است، به طوری که مشخص می‌شود چه کسی اختیار تصمیم‌گیری در مورد اقدامات اصلاحی را در صورت فراتر رفتن از حد تحمل دارد.

6-تمرکز روی محصولات

پرینس ۲ اهمیت تحویل محصولاتی را که مطابق با معیارهای کیفیت مورد توافق آن‌ها هستند،تشخیص می‌دهد،هنگامی که محصولات با موفقیت تحویل داده می‌شوند، مزایای پروژه را به دنبال دارند. بنابراین بسیار مهم است که آ‌ن‌ها به طور موثر برنامه‌ریزی و تحویل داده شوند.

7-مناسب‌ سازی با محیط

اصل نهایی “مناسب‌سازی با پروژه“ یک مزیت اساسی استفاده از پرینس ۲، یعنی سازگاری آن را برجسته می‌کند.اگر سازمان شما پرینس ۲ را مناسب‌سازی می‌کند، باید تغییرات ایجاد شده در روش را مستند کنید و این موارد را در اسناد راه‌اندازی پروژه (PID) شرح دهید. به این ترتیب می‌توان تغییرات را حسابرسی کرد و شواهدی از انطباق با پرینس ۲ و استانداردهای شرکت ارائه داد.

 

تم‌های پرینس ۲ (PRINCE2)

تم‌های پرینس ۲ (PRINCE2)

مضمون‌های PRINCE2 حوزه‌هایی از مدیریت پروژه هستند که باید بطور مداوم در طول پروژه مورد توجه قرار گیرند. مضامین PRINCE2 مبتنی بر اصول است و هنگام استفاده از فرایندها، در کل پروژه اعمال می‌شود.

  • پرونده تجاری
  • سازمان
  • کیفیت
  • برنامه‌ها
  • ریسک
  • تغییر
  • پیشرفت

فرایندهای پرینس ۲ (PRINCE2)

فرایندها مشخص می‌کنند که چه کسی در چه زمانی مسئول تصمیم‌گیری است. اصول و زمینه‌های PRINCE2 در فرایندها مورد استفاده قرار می گیرد.

  • شروع پروژه
  • کارگردانی پروژه
  • راه‌اندازی پروژه
  • کنترل یک مرحله
  • مدیریت تحویل محصول
  • مدیریت مرز مرحله
  • بسته شدن پروژه

بیشتر بدانیم :آشنایی با استاندارد های کنترل پروژه و انواع آن 

مدرک و گواهینامه پرینس ۲

چهار سطح گواهینامه PRINCE2 وجود دارد:

  • PRINCE2 2017 Foundation
  • PRINCE2 2017 Practitioner
  • PRINCE2 Agile Foundation
  • PRINCE2 Agile Practitioner

تفاوت PRINCE2 و PMBOK

در مرحله اول باید بدانید که این دو استاندارد کاملا سازگار هستند.در مرحله بعد باید بدانید که هدف پم باک صرفا ارائه مهارت هایی است که برای مدیریت پروژه لازم دارید و شیوه ای که این مهارت ها یکپارچه می شوند. ولی چگونه می توان این مهارت ها را در عمل به کار برد؟ پاسخ ساده است.

بسیاری از کسانی که پم باک را مطالعه می کنند یا به هر ترتیب دیگری با آن آشنا می شوند مشکل مشترکی دارند: نمی دانند که چگونه می توان پم باک را در عمل به کار برد. اکنون می دانیم که دلیل آن این است که پم باک یک متودولوژی نیست و قصد هم ندارد که شیوه استفاده عملی خود را توضیح دهد.

همانطور که گفتم PRINCE2 یک متدولوژی است. متدولوژی یعنی انجام گام به گام چیزی. این همان چیزی است که PRINCE2 در موردش صحبت میکنه. برای نمونه، این مستند بر خلاف PMBOK گام‌هایی برای اجرای مدیریت پروژه ردیف میکنه. میگه که اول چه کاری را باید انجام بدهید، سپس دومین کار و همینطور تا آخر. هر چند ممکنه در PMBOK هم ببینید که گام‌هایی وجود دارند، اما اونها به ترتیب منظمی قرار نگرفته‌اند.PRINCE2 یک روش مدیریت پروژه مبتنی بر فرایند است.

جمع‌بندی پرینس ۲ (PRINCE2)

بنابر آنچه مطالعه کردید، مشخص است PRINCE2 متنی سفت و سخت و قدیمی نیست که قابل متناسب‌سازی و تغییر نباشد. برعکس، این یک مجموعه کاملاً عملی است که می‌تواند برای هر پروژه‌ای اعمال شود؛ فارغ از نوع پروژه، مقیاس یا سطح پیچیدگی و ریسک. با بکارگیری منطقی این اصول بر پروژه خود، بیشترین بهره را از محبوب‌ترین روش مدیریت پروژه در جهان خواهید برد.